نینی مایند

ساخت وبلاگ

ترس کودک به طور طبیعی وجود دارد، ترس‌ها به وجود میان و از بین میرن اما گاهی مسائلی باعث تشدید و ماندن برخی ترس‌ها در وجود بچه‌ها می‌شود که نباید از آن‌ها ساده گذشت. اگر فرزندتان از چیزی می‌ترسد نگویید “اینکه ترس نداره یا ببین اون نی نی نمی ترسه”، این واکنش‌ها نه تنها کمکی به از بین رفتن ترس او نمی‌کند بلکه باعث از بین رفتن اعتمادبه نفسش هم می‌‍شود. پس چه باید کرد؟ بهتر است ابتدا علت و شدت ترس را مشخص کنید، سپس بر آن اساس برخورد و روش مناسب پیش بگیرید.

منبع: ترس کودک و انواع فوبیا در کودکان

ترس و فوبیا در کودک

برخی براین باورند که کودکان دچار اختلالاتی چون اضطراب و فوبیا نمی‌شوند. اما کودکان نیز به فوبیا و یا انواع ترس های مرضی دچار می‌شوند. ولی به دلیل عدم رشد شناختی علل و نشانه های متفاوتی را تجربه می‌کنند. مقابله با ترس های کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که می‌تواند بزرگسالی و شخصیت کودک را نیز تحت الشعاع قرار دهد. برای آشنایی با انواع اختلالات روانی در کودکان کلیک کنید.

نشانه ها و علائم ترس کودک

ترس یکی از احساسات طبیعی و ذاتی در همه ما است که باعث می‌شود خودمان را از یک خطر واقعی دور کنیم، اما گاهی اوقات آدم‌ها و به‌خصوص کودکان از چیزهایی می‌ترسند که دلیلی برای نگرانی راجع به آن‌ها وجود ندارد. خیلی اوقات این ترس‌ها در کودکان به دلیل تجربه کم و ناتوانی آن‌هاست و به‌مرورزمان و خودبه‌خود از بین می‌روند. چیزی که والدین باید به آن دقت داشته باشند این است که نشانه‌های ترس در همه کودکان یکسان نیست. حتی شاید بعضی‌اوقات بچه‌ها مستقیماً از ترس‌های خود صحبت نکند. پس شناخت نشانه‌های ترس کودک موجب واکنش سریع و به موقع شما می‌شود. از مهم‌ترین نشانه‌های ترس کودک عبارتند از:

  • احساس اضطراب و نگرانی
  • چسبیدن به والدین
  • ساکت شدن
  • گریه و بی‌قراری
  • جویدن ناخن‌ها
  • دست‌وپاها را تکان می دهد
  • خیره ماندن به یک‌چیز

انواع ترس و فوبیا در کودک

زمانی که ترس‌ها شدت پیدا کنند، تبدیل به اختلال می‌شوند. برای مثال کودکی که فوبیای تاریکی دارد، بدون اینکه چراغ روشن باشد در اتاق نمی‌ماند و اگر مجبور شود با گریه و زاری برای فرار تلاش خواهد کرد. تشخیص فوبیا از ترس واقعی تنها بر عهده متخصص کودک است. برای آشنایی با هر کدام از ترس ها و نشانه های اضطراب در کودک‌تان کلیک کنید.

اضطراب اجتماعی کودکان

اضطراب جدایی کودکان

ترس کودک از غریبه ها

ترس از تاریکی در کودکان

اختلال اضطراب فراگیر کودکان

اختلال استرس پس از سانحه در کودکان

ترس از معلم

علت و دلایل ترس کودک

بخشی از رشد طبیعی

ترس از پدیده‌های مختلف روند طبیعی رشد است. کودکان در سنین مختلف از چیزهای متفاوتی می‌ترسند، برای مثال در یک یا دوسالگی آن‌ها از غریبه‌ها و در پنج یا شش‌سالگی از تاریکی می‌ترسند. این ترس‌ها همان‌طور که خود‌به‌خود به‌وجود آمده‌اند. خودشان هم به‌تدریج از بین می‌روند.

اتفاقات ناگوار | ترس کودک

همراه شدن موضوعات ساده با اتفاقات ترسناک باعث می‌شود کودک از مسائل ساده هم دچار ترس شود. برای مثال اگر کودک زمانی که در پارک بازی می‌کند به یک تاب بخورد ممکن است دیگر از همه تاب‌ها یا حتی بازی کردن در پارک بترسد.

مشاهده ترس اطرافیان

گاهی اوقات ترس‌ها به دلیل مشاهده و تقلید از ترس‌های اطرافیان و به‌خصوص والدین نشات می‌گیرید. مثلاً کودکی که می‌بیند مادرش از حیوانات می‌ترسد یاد می‌گیرد که باید از حیوانات بترسد. برای پیدا کردن علت دقیق استرس در کودکان کلیک کنید.

راه های از بین بردن ترس کودک

برخوردتان با ترس کودک تأثیر بسیاری در شرایط روحی او دارد. می‌توانید کاری کنید که فرزندتان احساس کند دلیلی برای ترسیدن وجود ندارد و همین‌طور می‌توانید باعث شوید ترس‌های کودک برای همیشه با او باقی بمانند. به همین خاطر حتما به این مسائل توجه کنید و در صورت حل نشدن مساله برای درمان به متخصص کودک مراجعه کنید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

1- احساسات کودک را مسخره نکنید

هرگز کودکتان را به دلیل ترس‌هایش مسخره نکنید یا به آن‌ها نگویید که دلیلی برای ترسیدن وجود ندارد. این کار شما نه‌تنها ترس آن‌ها را از بین نمی‌برد بلکه باعث می‌شود اعتمادبه‌نفس‌شان را هم از دست بدهند و احساس کنند ضعیف هستند که از چنین چیزی می‌ترسند.

2- با کودک صحبت کنید | ترس کودک

وقتی متوجه می‌شوید کودک از چیزی می‌ترسد اولین سؤال و برخورد شما باید این باشد که احساسات او را درک کنید و بپرسید از چه چیزی در این موضوع می‌ترسد. مثلاً اگر فرزندتان از تاریکی می‌ترسد. به‌جای اینکه به او بگویید تاریکی ترس ندارد، اول بپرسید که از چه چیزی در تاریکی می‌ترسد. ممکن است احساس کند در تاریکی کسی قصد آسیب زدن به او را دارد یا به‌طورکلی از اینکه چیزی را نمی‌بیند ترسیده باشد. در این شرایط سعی کنید در حد فهم کودک مسائل را برایش توضیح دهید و او را از اینکه اتفاقی برایش نمی‌افتد مطمئن کنید.

برای مثال می‌توانید مسئولیت قفل‌کردن درها را به او بدهید یا اطمینان بدهید که شما کنارش هستید و اگر اتفاقی بیفتد از او مراقبت می‌کنید. این ترس‌ها معمولاً پس از مدتی از بین می‌روند اما اگر ترس‌های فرزندتان با او باقی مانده یا در حال شدیدتر شدن هستند بهتر است هر چه زودتر با مشاور کودک صحبت کنید.

3- کودک را با ترس‌هایش روبه‌رو کنید

برای درمان ترس‌های کودک باید او را آرام‌آرام با موضوعی که از آن می‌ترسد مواجه کنید. در همان مثال بالا که کودک از تاریکی می‌ترسید بهتر است دلایل تاریکی شب را برای او توضیح دهید. در مرحله بعد همراه کودک و در اتاق او بخوابید. سپس سعی کنید هر بار مدت‌زمان ماندن‌تان در اتاق را کمتر کنید. به‌این‌ترتیب فرزندتان کم‌کم متوجه می‌شود که در اتاق تنها مانده و مشکلی او را تهدید نکرده است.

4- همراهی با یک پدیده خوشایند

یکی از چیزهایی که کودک دوست دارد را با ترس او همراه کنید. این موضوع باعث می‌شود به‌تدریج ترسش از بین برود. برای مثال در تاریکی برایش داستان بخوانید یا با او بازی کنید و یا با کمک هم به حیوانات غذا بدهید. اما توجه داشته باشید این کارها را زمانی می‌توانید انجام دهید که ترس کودک خیلی شدید نباشد وگرنه باعث می‌شوید او از چیزهایی که دوست داشته هم بترسد.

چه زمانی برای ترس کودک به روانشناس مراجعه کنیم؟

همان‌طور که گفتیم ترس‌ها بخش عادی از جریان رشد کودک هستند و به‌صورت خودبه‌خودی نیز از بین می‌روند، اما گاهی اوقات این ترس‌ها ممکن است برای مدت بیشتری با کودک باقی بمانند. به‌خصوص ترس‌هایی که به دلیل یک خاطره بد مثل تصادف شکل گرفته باشند احتمالاً به این سادگی‌ها از بین نمی‌روند و شما باید برای درمان آن‌ها از یک متخصص کمک بگیرید. باقی ماندن این دسته از ترس‌ها و فوبیاها در کودک باعث می‌شود که آن‌ها تا بزرگ‌سالی با وی باقی بمانند و یا دائماً شدت بیشتری پیدا کنند.

بیشتر بخوانید : درمان فوبی کودکان

درصورت وجود هرکدام از نشانه‌های زیر بهتر است راجع به آن با یک مشاور کودک صحبت کنید:

  • ترس برای مدت طولانی در کودک (حداقل 6 ماه) باقی مانده است.
  • شدت ترس در حال بیشتر شدن است تا جایی که احساس می‌کنید کودک از این ترس‌ها آسیب می‌بیند.
  • ترس‌ها در حال گسترش پیدا کردن هستند. برای مثال کودک ابتدا فقط از حیوانات می‌ترسیده حالا حتی از تصویر یا اسم آن‌ها هم دچار ترس می‌شود
  • به هر دلیلی احساس می‌کنید ترس‌ها جریان عادی زندگی را با مشکل مواجه کرده است
  • ترس‌ها به دلیل تجربیات ناخوشایند شکل گرفته باشند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

 

سؤالات متداول در مورد ترس کودک

بهترین روش برای برخورد با ترس کودک چیست؟

بهتر است آن‌ها را به دلیل ترس‌هایشان مسخره نکنید. با کودک همدلی کنید و از او بپرسید چه چیزی باعث ترس او شده، سپس سعی کنید با توضیحاتی در حد فهم کودک و همین‌طور مواجهI مرحله‌به‌مرحله او با موضوع ترس‌های وی را از بین ببرید.

چه زمانی برای ترس کودک باید با روانشناس صحبت کنیم؟

اگر ترس برای مدتی بیش‌تر از 6 ماه طول کشیده، شدیدتر شده و به هر شکلی جریان معمولی زندگی کودک را با مشکل مواجه کرده یا اگر احساس می‌کنید ترس‌های وی در حال بیشتر شدن هستند با یک مشاور کودک صحبت کنید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: ترس کودک و انواع فوبیا در کودکان

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : ترس کودک و انواع فوبیا در کودکان, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 77 تاريخ : پنجشنبه 29 دی 1401 ساعت: 16:07

مایع آمنیوتیک به مایع درون رحم مادر می‌گویند. در این کیسه مایع آمنیوتیک جریان دارد که دورتادور جنین را پوشش می‌دهد. مایع‌آمنیوتیک فواید زیادی برای جنین دارد و از فرزند شما در رحم محافظت می کند. زیاد شدن یا کاهش یافتن مایع‌آمنیوتیک می تواند مشکلاتی را برای مادر و جنین ایجاد کند. مایع آمنیوتیک با رشد جنین زیاد می‌شود و در جایی که جنین آماده تولد باشد، کاهش یافته و از دهانه رحم بیرون می‌آید. وجود مشکلاتی در دوران بارداری می‌تواند سبب پاره شدن کیسه آب یا همان کیسه آمنیوتیک شود. بسیاری از مادران به دلیل ناآگاهی در دوران بارداری دچار مشکل می‌شوند به همین دلیل متخصصان همواره توصیه می‌کنند اطلاعات خود را درباره سطوح مختلف بارداری بالا ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر مشاوره بارداری دریافت نمایید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

منبع: مایع آمنیوتیک چیست | فواید مایع آمنیوتیک

مایع آمنیوتیک چیست؟

همانطور که گفته شد کیسه‌ای درون رحم مادر وجود دارد که محل رشد جنین است. دیواره این کیسه از دو غشاء تشکیل شده که کمک می‌کنند، جنین سفت و محکم درون کیسه قرار بگیرد، زمانی که موعد تولد بچه فرا می‌رسد این غشاها پاره می‌شوند و بچه به همراه مایعی بیرون می‌آید؛ نام این مایع‌ آمنیوتیک است. آمنیوتیک مایعی است که تا زمان تولد جنین دورتادور بچه را احاطه کرده. این مایع از آب بدن مادر و برخی پروتئین ها، الکترود ها و آنتی بادی ها ساخته می شود.

درست 12 روز پس از لقاح مایع آمنیوتیک شکل می گیرد. و تا هفته 38 بارداری افزایش پیدا می کند، پس از این مدت مایع شروع به کاهش می کند تا زمانی که جنین متولد شود. شاید جالب باشد که بدانید مایع‌آمنیوتیک فقط از ترکیبات مهم مغذی و آب تشکیل نشده؛ زمانی که جنین کمی بزرگ می‌شود این مایع را می‌بلعد و به صورت اوره ادرار می‌کند. این ادرار در ماه‌های آخر زیاد می‌شود و تا زمان خالی شدن مایع‌آمنیوتیک در کیسه آب باقی می‌ماند. پیشنهاد می‌شود درباره انواع زایمان نیز بخوانید.

 

فواید مایع آمنیوتیک برای جنین چیست ؟

محافظت از جنین: اگر ضربه‌ای به شکم شما وارد شود، مایع‌ آمنیوتیک مانند ضربه گیر عمل کرده و جنین را از آسیب حفظ می‌کند. در واقع کیسه آب شبیه به یک بالشت نرم است که جنین درون آن قرار دارد.

پیشگیری از عفونت: گفتیم که مایع‌ آمنیوتیک سرشار از آنتی بادی‌هاست. پادتن یا آنتی بادی ماده‌ای است که از انسان در برابر عفونت و بیماری محافظت می‌کند.

تنظیم دما: مایع‌ آمنیوتیک دمای کیسه آب را گرم نگه می‌دارد. بدین ترتیب جنین در دمای مناسب و ثابت قرار می‌گیرد.

رشد استخوان و عضلات: یکی از فواید مایع آمنیوتیک، رشد استخوان ها است. جنین مانند یک ماهی درون کیسه آب شناور است و می‌تواند در این کیسه حرکت کند. این حرکات اولین تجربه حرکتی نوزاد خواهند بود و به رشد عضله و استخوان‌های بچه کمک می‌کنند.

کمک به دستگاه گوارش: شاید اولین بار که متوجه شدید کودک مایع‌ آمنیوتیک را می‌بلعد کمی نگران شده باشید. اما باید به شما بگویم بلعیدن این ماده نه تنها خطرناک نیست بلکه حتی تمرینی برای بلع و سیستم گوارش است.

کمک به دستگاه تنفسی: نفس کشیدن در مایع آمنیوتیک به دستگاه تنفسی انسان کمک نماید.

حفظ بند ناف: فشردگی و له شدن بند ناف جنین را خفه می‌کند، اما مایع‌ آمنیوتیک جلوی این اتفاق را می‎گیرد.

رشد اندام‌های کوچک: اگر محیط نگهداری جنین خشک باشد به انگشتان و دیگر اعضای کوچک‌تر او آسیب وارد می‌شود. اما چون جنین در مایع آمنیوتیک قرار دارد این مشکل پیش نمی‌آید.

کاهش یافتن مایع آمنیوتیک

اگر شکم مادر خیلی کوچک باشد و در سونوگرافی مشخص شود که جنین نیز بسیار کوچک است، پس احتمالا مایع آمنیوتیک کمتر از حد استاندارد وجود دارد. متخصصان به این عارضه الیگوهیدرامنیوس می‌گویند. حدودا 4درصد مادران باردار دچار کمبود مایع آمنیوتیک می‌شوند. اگر این اتفاق در 6 ماهه اول بارداری رخ دهد بسیار خطرناک است و حتی احتمال سقط جنین وجود دارد. اما اگر در 3 ماه آخر اتفاق بیفتد زیاد خطرناک نیست. و احتمال زایمان زودرس وجود دارد. برای آشنایی با نحوه تعیین زمان زایمان کلیک کنید.

عواملی که سبب کمبود مایع آمنیوتیک می‌شوند ؟

عواملی که سبب کمبود مایع آمنیوتیک عبارتند از.

  1. سابقه به دنیا آوردن نوزاد کوچک
  2. مسمومیت حاملگی
  3. فشار خون بالا
  4. پارگی جفت
  5. لوپوس
  6. چند قلو
  7. زایمان دیرهنگام

 

افزایش یافتن مایع آمنیوتیک

بالا بودن سطح مایع آمنیوتیک را پلی­ هیدرامینوس می‌نامند. اگر جنین بیش از حد رشد کرده باشد، احتمال دارد به پلی هیدرامیتوس مبتلا شده باشید. این عارضه فقط 1درصد مادران باردار را درگیر می‌کند. اگر به صورت خفیف رخ دهد خود به خود حل خواهد شد، اما اگر به صورت شدید و جدی باشد، با دارو می‌توان مایع آمنیوتیک را کم کرد. عواملی که سبب افزایش مایع آمنیوتیک می‌شوند عبارتند از.

  • اختلال در عملکرد دستگاه گوارش
  • دیابت
  • عفونت
  • اختلال در سیستم عصبی
  • اختلالات قلبی عروقی
  • وجود مشکل در ریه جنین
  • اختلال رشد مادرزادی
  • خیز جنینی (تجمع مایع در اندام‌های جنین)
  • چند قلو و اختلال انتقال خون قل به قل
  • عدم تطابق خون مادر و جنین

پارگی کیسه و بیرون آمدن مایع آمنیوتیک

کیسه آمنیوتیک (مایع آمنیوتیک) باید در مرحله اول زایمان باز شود تا جنین بیرون بیاید. اما گاهی اوقات کیسه آمنیوتیک زودتر از موعد پاره می‌شود. معمولا به این عارضه پارگی کیسه آب می‌گویند. اگر قبل از هفته 37 بارداری غشاهای کیسه آب پاره شوند پارگی زودرس کیسه آمنیوتیک اتفاق می‌افتد. که با خطر جدی برای مادر و کودک همراه است. برای آشنایی با علائم زایمان کلیک کنید.

عواملی که سبب پارگی کیسه آب می شود

عواملی که سبب پارگی کیسه آب می‌شود عبارتند از.

  • فشار زیاد به کیسه بر اثر انقباض
  • سوراخ شدن کیسه
  • عفونت مادر
  • بیماری‌های ریوی
  • مصرف الکل یا دخانیات
  • کم یا زیاد بودن مایع آمنیوتیک
  • جدایی جفت و جنین

بیماری هایی در مادران که مایع آمونیتیک کمی در جنین آنها وجود دارد

  • دیابت
  • پره اکلامپسی
  • بارداری قبلی با محدودیت رشد
  • فشار خون بالا
  • بروز مشکلات جدی در جفت
  • اختلال لوپوس در سیستم ایمنی
  • بارداری چند قلویی
  • اختلالات کلیوی
  • زایمان دیر هنگام

 

کلام آخر

مایع آمونیتیک داخل کیسه ای که جنین قرار دارد با عوارض مختلفی کاهش می‌یابد. این عوارض عبارتند از: اختلالات کروموزومی، ناهنجاری های جنینی، محدودیت رشد جنین داخل رحم، حاملگی طول کشیده، نارسایی جفت و … . برای بررسی این موضوعات باید با پزشک و متخصصین مشورت کرد. گاهی مادران با استرسی مواجهه می‌شوند که تنها به دست روانشناس و مشاورین در این حوزه بر طرف می‌شود. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. شما عزیزان می‌توانید در این راستا از مشاوران و روانشناسان مرکز مشاوره نی نی مایند مشاوره دریافت کنید. و از تکنیک‌های غلبه بر استرس و اضطراب مطلع شوید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مایع آمنیوتیک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

چطور می توان مایع آمنیوتیک را اندازه گیری کرد؟

این کار توسط پزشک با آزمایش‌هایی نظیر MVP و MFI صورت می‌گیرد.

مشخصات مایع‌آمنیوتیک چیست؟

این مایع بی‌بو است و رنگی متمایل به زرد لیمویی دارد. بدون اختیار از واژن خارج می‌شود و ممکن است همراه با لخته‌های خون باشد.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: مایع آمنیوتیک چیست | فواید مایع آمنیوتیک

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : مایع آمنیوتیک چیست , فواید مایع آمنیوتیک, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 152 تاريخ : چهارشنبه 28 دی 1401 ساعت: 16:10

هفته سی ام بارداری با تغییرات جسمانی بسیاری برای مادر همراه است و از طرفی حرکات جنین نیز طی این هفته بیشتر می‌شود. تمامی این موارد در کنار هم سبب ایجاد مشکلاتی در خواب، تنفس و… مادر می‌گردد. با اینکه مادر طی هفته سی ام بارداری از نظر جسمانی تغییرات بسیاری دارد؛ به طوری که در کیفیت فعالیت‌‌های روزانه او تاثیر گذار است، اما اغلب بانوان باردار در این هفته‌ها ارتباط بهتری با جنین برقرار می‌کنند. در ادامه قصد داریم به بایدها و نبایدهای هفته سی‌ام بارداری بپردازیم. همچنین می‌توانید مشاوره بارداری دریافت نمایید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

منبع: هفته سی ام بارداری | نکات هفته 30 ام بارداری

هفته سی ام بارداری

در هفته سی ام بارداری اضافه وزن قابل توجهی را تجربه خواهید کرد. که این اضافه وزن به دلیل وزن جنین، بزرگی رحم، بزرگی کیسه آب و جفت است. در 3 ماه آخر بارداری و هفته سی ام، تغییرات خلق و خو شایعی که طبیعی است وجود دارد. دلهره در رابطه با زایمان و بیش از حد استرسی شدن را می‌توان از نگرانی های این دوره به شمار آورد.

با توجه به تغییرات هورمونی که در هفته سی ام بارداری رخ می‌دهد، اختلالات خواب و عدم فعالیت های روزانه، تکرر ادرار و خرناس هنگام خواب اتفاق خواهد افتاد. از عوارض شایع این هفته از بارداری می‌توان به کمر درد، سر درد، تنگی نفس، تغییرات خلق و خو و … اشاره کرد.

 

علائم مادر در هفته سی ام بارداری

همانطور که اشاره کوتاهی کردیم تغییرات جسمانی و روحی مادر در هفته سی ام بارداری سبب ایجاد مشکلاتی در خواب او می‌شود. به طوری که اغلب زنان باردار طی این هفته دچار بی‌خوابی می‌شوند و یا کابوس‌های شبانه را تجربه می‌کنند. دلیل اصلی این موضوع این است که جنین در هفته سی ام بارداری حرکت‌های بیشتری دارد و داشتن یک خواب راحت را برای مادر تبدیل به یک دغدغه می‌کند. البته نوسانات هورمونی و استرس‌های دوران بارداری نیز در این موضوع دخیل هستند. در ادامه به دیگر علائم مادر در هفته سی‌ام بارداری اشاره کرده‌ایم.

1.سوزش معده

معمولا اغلب مادران در هفته سی ام بارداری دچار سوزش معده می‌شوند. برای کاهش سوزش معده بهتر است به تغدیه در این دوران توجه بیشتری شود. به طوری که از مصرف غذاهای چرب، تند و اسیدی که باعث تحریک بیشتر معده می‌‌شود؛ جلوگیری گردد.

2.ورم بدن

ورم و پف بدن از هفته سی ام بارداری شروع می‌شود و تا حدی طبیعی می‌باشد. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که معمولا ورم و پف بدن در دوران بارداری به تدریج شروع می‌شود و کم کم زیاد می‌گردد. بنابراین اگر مادر دچار ورم و پف ناگهانی شود، باید برای جلوگیری از بروز خطرات دوران بارداری به متخصص مراجعه کند.

3.احساس ناراحتی عمومی

اغلب زنان باردار در هفته سی ام بارداری ، دردهای پراکنده‌ای را در نقاط مختلف بدن خود احساس می‌کنند. اغلب این دردها در قسمت کمر، باسن و پاها متمرکز هستند. برای دریافت مشاوره بارداری تلفنی اقدام کنید.

4.کوتاه شدن تنفس

با نزدیک شدن به هفته سی ام بارداری ، جنین بسیار نزدیک به قفسه سینه مادر می‌شود. به این معنی که ریه‌ها و دیافراگم فضای کافی برای عملکرد طبیعی نخواهند داشت. همین موضوع سبب می‌شود که مادران باردار در این دوران احساس تنگی نفس داشته باشند و یا سخت نفس بکشند.

لازم است اشاره کنیم که مشکلات تنفس در بارداری دو قلو و یا چند قلو شدت بیشتری دارد. مادران باید در نظر داشته باشند که با گذشت زمان و ورود به هفته‌های بعدی حاملگی، جنین به سمت پایین رحم حرکت می‌کند. و علائم کوتاه شدن تنفس کم کم بهبود پیدا می‌کند.

5.انقباضات رحمی

هر چه زمان بیشتری بگذرد، رحم نیز برای زایمان آماده‌تر می‌شود؛ به همین دلیل ممکن است مادران باردار در هفته سی ام بارداری برخی انقباضات رحمی را تجربه کنند. البته لازم است اشاره کنیم که این انقباضات با تغییر وضعیت و پس از یک مدت زمان کوتاه بهبود پیدا می‌کنند. اما اگر علائم شما به طور مداوم ادامه داشت و بهبود نیافت؛ ممکن است نشانه زایمان زودرس باشد که بهتر است به متخصص مراجعه کنید.

از دیگر عوارض و علائم هفته سی ام بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • یبوست
  • تکرر ادار
  • تورم در پاها
  • ترشحات پستان
  • تنگی نفس
  • تغییرات خلق و خو
  • انقباضات بدون درد رحم

تغییرات جنین در هفته سی ام بارداری

جنین تا هفته سی ام بارداری ، به اندازه کافی چربی ذخیره می‌کند. این موضوع سبب می‌شود که چین و چروک‌هایی که بر روی بدن او وجود داشت از بین برود و پوست او صاف و نرم شود.

از دیگر تغییرات جنین در هفته سی‌ام بارداری این است که موهای ریز سراسر بدن او به مرور می‌ریزند و از بین می‌روند. البته ریزش این موها به طور کامل انجام نمی‌شود و به همین دلیل است که برخی از نوزادان در زمان تولد در پشت گوش و یا روی شانه‌های خود موهای ریزی دارند.

از هفته سی ام بارداری موهای سر نوزاد نیز کم کم شروع به رشد می‌کنند و ضخامتی بیشتر از قبل به دست می‌آورند. میزان رشد موها و پرپشت بودنشان تا حد زیادی وابسته به ژنتیک است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مراحل رشد جنین کلیک کنید.

 

بایدهای هفته سی ام بارداری

  • برای اینکه بتوانید از فشار به دیافراگم خود بکاهید و راحت ‌تر نفس بکشید، یک بالشت زیر کتف خود بگذارید و سعی کنید به صورت نیمه نشسته بخوابید.
  • با بزرگ‌تر شدن شکم‌تان در هفته سی ام بارداری، پوست شکم دچار خارش و کشیدگی می‌شود. بهتر است شب‌ها قبل از خواب با مرطوب کننده و یا روغن‌های گیاهی شکم خود را ماساژ دهید.
  • در صورتی که دچار دردهای شکمی همچون دردهای دوران قاعدگی، احساس فشار در داخل لگن، معده و یا روده، پارگی کیسه‌ آب، دیدن لکه‌ بینی و یا خونریزی واژن، تاری دید و … شدید؛ حتما به متخصص مراجعه کنید.
  • ورزش کردن در دوران بارداری، باعث کاهش دردهایی همچون کمردرد می‌گردد. بنابراین بهتر است مادران باردار ورزش‌های سبکی همچون یوگا، شنا، پیاده‌روی و تمرینات کششی را در برنامه روزانه خود قرار دهند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سه ماه سوم بارداری کلیک کنید.

نبایدهای هفته سی ام بارداری

در هفته‌های آخر و با شروع هفته سی ام بارداری، جنین نیز به سرعت وزن می‌گیرد و به مواد معدنی و مغذی بیشتری نیاز دارد. بنابراین بسیار اهمیت دارد که مادر باردار به تغذیه خود اهمیت دهد. اهمیت دادن به تغذیه به معنای خوردن غذاهای سالم در حد اعتدال می‌باشد. در واقع مادر باردار نباید برای جلوگیری از افزایش وزن از خوردن غذا اجتناب نماید. در صورتی که مادر در زمان بارداری به اندازه کافی غذا نخورد؛ بدن او ماده‌ای به نام اجسام کتونی آزاد می‌کند که این ماده می‌تواند سلامت جنین را به خطر بیندازد.

برخی از عوامل پرهیز در هفته سی ام بارداری همچون مصرف سیگار، الکل و مواد مخدر می‌تواند سبب زایمان زودرس شود که بهتر است مادران باردار از آن‌ها بپرهیزند. البته دیگر عوامل شامل جراحی و مشکلات رحمی در گذشته، مقدار بیش از حد مایع آمونیوک، پارگی جفت، داشتن سابقه زایمان زودرس از قبل، خونریزی رحم، عفونت مجاری ادراری، بارداری دوقلو یا سه قلو نیز می‌تواند باعث زایمان زودرس شود. بهتر است بانوان باردار، در این دوران از پوشیدن لباس‌های تنگ و کفش‌های پاشنه بلند نیز جلوگیری کنند.

 

تغذیه در هفته سی ام بارداری

در هفته سی ام بارداری سعی کنید تا از پروبیوتیک ها مانند ماست و محصولات غنی برای هضم غذا استفاده کنید. مصرف پروبیوتیک ها برای رشد جنین و سیستم ایمنی مفید هستند. و فرزندانشان با احتمال 50 درصد کمتر به اگزما، حساسیت های پوستی و آسم مبتلا می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تغذیه دوران بارداری کلیک کنید.

موارد خطر در هفته سی ام بارداری

در صورتی که موارد زیر را در هفته سی ام بارداری تجربه کردید، لازم است تا فورا پزشک را در جریان بگذارید.

  1. انقباضات دردناک رحم
  2. لکه بینی
  3. خونریزی واژینال
  4. فشار غیر معمولی در کمر و لگم
  5. دردهای مشابه درد قاعدگی
  6. بیشتر شدن ترشحات واژن
  7. تغییر رنگ در ترشحات واژن

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نزدیکی در بارداری کلیک کنید.

سخن پایانی

در این مقاله در رابطه با هفته سی ام بارداری صحبت کرده ایم. اما به طور کلی دوران بارداری با سختی‌ها و حساسیت‌های بسیاری برای مادران باردار همراه است. چراکه هر گونه تغییرات جسمانی در این دوران سبب بروز تنش‌های روانی می‌شود. برای آشنایی بیشتر با دوران بارداری کلیک کنید. به همین دلیل لازم است اطرافیان مادر باردار بیش از گذشته به او توجه داشته باشند و نیازهای عاطفی او را برآورده کنند. در صورتی که احساس می‌کنید در این زمینه به راهنمایی‌های بیشتری نیاز دارید؛ می‌توانید از روانشناسان مرکز مشاوره نی نی مایند کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هفته سی ام بارداری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

قد و وزن جنین در هفته سی‌ام بارداری تا چه اندازه زیاد می‌شود؟

معمولا قد جنین در هفته سی‌ام بارداری تا 39 سانتی متر و وزن او تا یک کیلو 200 گرم افزایش پیدا می‌کند.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: هفته سی ام بارداری | نکات هفته 30 ام بارداری

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : هفته سی ام بارداری , نکات هفته 30 ام بارداری, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 75 تاريخ : چهارشنبه 28 دی 1401 ساعت: 16:03

تغییرات پوستی در بارداری یکی از علائم رایجی است که بسیاری از بانوان با شروع حاملگی آن را تجربه می‌کنند. در برخی موارد این تغییرات می‌توانند مثبت باشند و برای مثال منجر به درخشان‌تر شدن پوست شما گردند. اما در بسیاری از موارد تغییرات در قالب مشکلات پوستی نمایان می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به ایجاد ترک‌های پوستی و بروز تیرگی در قسمت‌های مختلف بدن اشاره کرد. در ادامه در مورد انواع مشکلات پوستی در دوران بارداری و راهکارهای مقابله با آن‌ها توضیحات بیشتری را ارائه کرده‌ایم، در صورت هر نوع سوال می‌توانید مشاوره بارداری دریافت نمایید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

منبع: تغییرات پوستی در بارداری

زمان شروع تغییرات پوستی در بارداری

زمان شروع تغییرات پوست در بارداری می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. برای مثال برخی از بانوان در همان سه ماه اول بارداری با تغییراتی نظیر قرمزی پوست، بروز آکنه و ایجاد تیرگی در قسمت‌های مختلف بدن نظیر کشاله ران یا زیر بغل مواجه می‌شوند اما برخی دیگر تا سه ماه دوم هیچ گونه تغییری را مشاهده نمی‌کنند. با این حال بسیار بعید خواهد بود که تا انتهای بارداری هیچ تغییر پوستی اتفاق نیافتد. البته در نظر داشته باشید که پس از زایمان به مرور بسیاری از مشکلات پوستی برطرف می‌شوند. در نتیجه فقط کافی است اندکی صبور باشید و اجازه دهید فرایند بارداری با آرامش سپری شود.

علل بروز تغییرات پوستی در بارداری

علل مختلفی در بروز تغییرات پوستی در بارداری نقش دارند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها باید به نوسانات هورمونی، کشیده شدن رگ‌های خونی و سرکوب دستگاه ایمنی بدن مادر برای محافظت بیشتر از جنین اشاره کرد. این تغییرات، بدن را در برابر بروز انواع بثورات ناشی از گرما، تغییر رنگ صورت، پاها و کف دست آسیب پذیر می‌کند و در نتیجه این مشکلات در دوران بارداری بیش از هر زمان دیگری اتفاق می‌افتند.

انواع تغییرات پوستی در بارداری

تغییرات پوستی که در دوران بارداری اتفاق می‌افتند می‌توانند در اشکال مختلفی خود را نشان دهند. از جمله رایج‌ترین آن‌ها می‌توان به ایجاد آکنه، چرب شدن پوست، خشکی پوست، بروز ترک‌های پوستی به خصوص در زیر بغل، قرمزی کف دست‌ها، متورم شدن رگ‌های خونی که تحت عنوان “رگ‌های عنکبوتی” شناخته می‌شوند و بروز تیرگی پوست در برخی نواحی نظیر کشاله ران اشاره کرد.

تغییرات پوستی در بارداری | توصیه هایی برای مادران در دوران حاملگی

بروز تغییرات پوستی در بارداری برای اکثر مادران ناخوشایند است. در نتیجه ممکن است نگران باشید بعد از بارداری پوست شما به حالت عادی بر نگردد یا شدت مشکلات بیشتر شود. ما در ادامه به ارائه چند راهکار پرداخته‌ایم که به شما کمک می‌کنند تغییرات پوستی مرتبط با دوران بارداری را بهتر مدیریت کنید.

1- رژیم غذایی مناسبی را دنبال کنید

نوع رژیم غذایی می‌تواند تا حد زیادی در تغییرات پوستی در بارداری نقش داشته باشد. از همین رو سعی کنید نوعی تعادل و توازن را در برنامه غذایی خود ایجاد کرده و انواع مواد مورد نیاز بدنتان را در آن بگنجانید. توجه داشته باشید که پیروی از رژیم غذایی سالم یکی از رموز داشتن پوستی درخشان و زیبا است.

2- به اندازه کافی آب و مایعات بنوشید

خشکی پوست یکی از مشکلات بسیار رایجی است که در پی نوسانات هورمونی در دوران بارداری اتفاق می‌افتد. برای پیشگیری از این مشکل لازم است که در این دوران آب و مایعات بیشتری بنوشید و همواره بدن خود را هیدراته نگه دارید. این کار به حفظ رطوبت در پوست کمک می‌کند و می‌تواند باعث طراوت هرچه بیشتر آن شود.

3- روزی دو الی سه بار صورت خود را بشویید

اگر جوش زدن صورت در دوران بارداری شما را می‌آزارد لازم است روزانه دو الی سه بار پوست خود را با یک شوینده ملایم شست و شو دهید. توجه داشته باشید که شوینده‌های قوی می‌توانند باعث تحریک هرچه بیشتر پوست شده و در نهایت به بروز جوش بیشتر بیانجامند. در نتیجه در انتخاب شوینده‌ها دقت بیشتری به خرج دهید. همچنین استفاده از کرم‌های مرطوب کننده با میزان چربی معتدل می‌تواند به زیبایی و طراوت پوست صورت شما کمک کند و تغییرات پوستی در دوران بارداری کمتر شما را آزرده خاطر کند.

4- در انتخاب داروهای پوستی دقت کنید

اگر برای درمان مشکلات پوستی به متخصص مراجعه می‌کنید در مورد بارداری خود حتما به او اطلاع دهید چرا که بسیاری از داروهایی که در درمان مشکلات پوستی به کار می‌روند نظیر ایزوتیروتینوئین در دوران بارداری نباید استفاده شوند. این داروها می‌توانند به سلامت جنین آسیب بزنند. در نتیجه در انتخاب داروها دقت بیشتری به خرج دهید و هرگز به طور خودسرانه دارویی را برای بهبود مشکلات پوستی استفاده نکنید.

5- هنگام استحمام از آب ولرم استفاده کنید

بهتر است در دوران بارداری حمام‌های شما به صورت دوش‌های کوتاه مدت و با درجه حرارت معتدل باشد. استفاده از آب بسیار گرم باعث خشک شدن بیش از حد پوست می‌شود و در نتیجه خشکی پوست مرتبط با دوران بارداری را تشدید می‌کند. همچنین استفاده از بخور آب گرم و کمک گرفتن از مرطوب کننده‌ها پس از استحمام برای مادرانی که پوست بسیار خشکی دارند توصیه می‌شود.

سخن آخر

تغییرات پوستی دوران بارداری برای بسیاری از زنان غیرقابل تحمل است. آن ها نگرانند که مبادا بعد از زایمان نیز این عوراض برای آن ها باقی بماند. اما باید بدانید که این وضعیت به دلیل تغییرات هورمونی شماست. اما برای کاهش عوارض و بازگشت به حالت قبل باید مراقبت ها و نکات ذکر شده را رعایت کنید. با دریافت خدمات مشاوره می توانید بدون نگرانی این دوران را پشت سر بگذارید. پس همین حالا برای دریافت خدمات مشاوره بارداری با شماره های درج شده تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تغییرات پوستی در بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا تغییرات پوستی در دوران بارداری قابل پیشگیری هستند؟

تغییرات پوستی به طور اجتناب ناپذیر در پی تغییرات هورمونی در بارداری اتفاق می‌افتند با این حال شما می‌توانید با استفاده از برخی راهکارها شدت این تغییرات را تا حدی مدیریت نمایید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: تغییرات پوستی در بارداری

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : تغییرات پوستی در بارداری, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 99 تاريخ : سه شنبه 27 دی 1401 ساعت: 15:47

تربیت فرزندان موفق چگونه امکان پذیر است؟ موفقیت‌های آینده فرزندان به مهارت‌های فرزند پروری والدین بستگی دارد که از بدو تولد به عنوان سبک تربیتی به کار می‌گیرند. آرزوی هر پدر و مادری، مشاهده موفقیت‌ها و افتخاراتی است که فرزندش به دست می‌آورد و این موضوع ربطی به تحصیلات والدین ندارد؛ در هر صورت آن‌ها می‌خواهند فرزندان موفقی داشته باشند. تنها تفاوت در سبک‌های فرزند پروری آن‌هاست که هر کدام بسته به دانش و اطلاعات والدین تا حدی می‌تواند زمینه شکوفایی استعدادها و توانایی‌های فرزندان را فراهم آورده و آن‌ها را در پیمودن راه موفقیت یاری نماید. با آگاهی از اصول تربیتی برای داشتن فرزندان موفق و کمک گرفتن از یک فرد متخصص می‌توانید نقش حمایتی خود را به بهترین نحو ایفا کنید. برای کسب اطلاع در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

منبع: تربیت فرزندان موفق | نکات برای داشتن فرزند موفق

والدین فرزندان موفق چه ویژگی هایی دارند؟

فرزند موفق بودن نتیجه داشتن والدینی است که خود افراد موفقی هستند و با روش‌های تربیتی درست توانسته‌اند خانواده را در مسیر موفقیت و کسب افتخار هدایت کنند. در ادامه ویژگی والدینی که در تربیت فرزندان موفق هستند را بررسی می‌کنیم:

1. ارتباط گرم و صمیمانه با فرزندان خود دارند

فرزندان از ابتدای نوپایی خود نیاز به حمایت عاطفی دارند. برای اینکه بهداشت روانی آن‌ها رعایت شود و شخصیت سالمی شکل بگیرد، باید اعتماد به نفس کافی داشته باشند. پدر و مادری که به حرف‌های فرزند خود گوش فرا می‌دهند، پاسخ‌های منطقی و مناسب به سوالات او می‌دهند و در موقعیت‌های مختلف به او محبت عاطفی قرار می‌کنند، قطعا توانسته‌اند ارتباط گرم و صمیمانه‌ای با فرزندان خود برقرار کنند و به آن‌ها اعتماد به نفس لازم را بدهند تا برای تحقق خواسته‌های خود تلاش کنند.

2. پدر و مادر موفق، منطقی و متقاعد هستند

داد و فریاد در هنگام مشاهده خرابکاری کودکان واکنشی است که اغلب پدر و مادرها به کار می‌برند اما آیا واقعا فایده‌ای دارد؟ والدین موفق آن‌هایی هستند که با مشاهده خرابکاری فرزند خود به جای عصبانیت لحظه‌ای سکوت می‌کنند تا آرامش خود را حفظ نمایند. سپس به گفتگو با فرزند خود می‌پردازند و با اصول منطقی با او صحبت می‌کنند و دلیل و هدف از انجام آن کار را از کودک خود می‌پرسند و نحوه انجام صحیح کار را به او می‌آموزند.

3. والدین موفق زمینه خواب و استراحت کافی برای فرزندشان را فراهم می‌کنند

خواب، نیاز ضروری بدن است و برای عملکرد مطلوب فیزیکی و روانی نقش بسیار مهمی دارد. فراهم آوردن محیط آرام و ساکت برای خواب و استراحت فرزندان، وظیفه‌ایست که پدر و مادرهای موفق به نحو احسن آن را انجام می‌دهند و فضایی را برای خواب فرزند خود فراهم می‌کنند که دارای نور و رطوبت مناسب باشد. اگر فرزندان خواب کافی داشته باشند سلامت جسم و روان آن‌ها تامین می‌شود و در نتیجه تمرکز بیشتری برای انجام کارها و مسولیت‌های خود دارند.

4. تربیت فرزندان موفق | پدر و مادر موفق، الگوی عملی فرزندان هستند

نمی‌شود از موفقیت گفت و‌ خود فاقد آن بود. برای اینکه تاثیر سخن بیشتر شود، باید پدر و مادر آنچه را از فرزند می‌خواهند، ابتدا خود تمرین کنند. وقتی پدر و مادر در مسیر موفقیت گام بر می‌دارند و نتایج مثبت آن را دریافت می‌کنند، برای فرزندان انگیزه قوی بوجود می‌آید و سعی می‌کنند مانند والدین خود افراد موفقی بشوند.

برای آشنایی با جدیدترین روش های تربیت کودک کلیک کنید.

راهکار های تربیتی برای داشتن فرزندان موفق

شخصیت فرزندان و اینکه در اجتماع حرفی برای گفتن داشته باشند بستگی به سبک فرزند پروری والدین دارد. آن‌ها باید راهکارهای تربیت صحیح فرزند را یاد بگیرند و با اجرای آن‌ها زمینه رشد و بالندگی فرزندان خود را فراهم نمایند. راهکارهای زیر می‌تواند در تربیت فرزندان موفق موثر باشد:

1. تربیت موفق با افزایش تمرکز و دقت

فرزندان از بدو تولد نیاز به آموزش دارند. آن‌ها موجودات باهوشی هستند که سریعا اطلاعات را از محیط اطراف دریافت کرده و مورد پردازش ذهنی قرار می‌دهند. این یک قابلیت بسیار مهم است که با پرورش صحیح می‌تواند از فرزند شما یک نابغه بسازد. فراهم آوردن بازی‌های هوش که نیاز به دقت و تمرکز زیادی دارند فرصتی را فراهم می‌آورد تا تمرکز آن‌ها تقویت شود.

2. تربیت موفق با مهارت های اجتماعی

انسان‌ها بالطبع موجوداتی اجتماعی هستند و در ارتباط و تعامل با یکدیگر می‌توانند نیاز‌های خود را تامین کنند. فرزندان دیر یا زود وارد اجتماع می‌شوند و محیطی غیر از خانواده را تجربه می‌کنند. بنابراین خوب است با وارد کردن کودکان به جمع‌های دوستانه و بازی‌های گروهی و همچنین آموزش آداب معاشرت پیش زمینه‌ای برای آن‌ها ایجاد تا شود تا در هنگام حضور در اجتماع دچار سردرگمی نگردند.

3. تربیت فرزندان موفق با آزادی انتخاب

افراد موفق کسانی هستند که ضمن احترام به نظر دیگران، خود به صورت مستقل عمل می‌کنند و موجوداتی فرمانبر و مطیع نیستد. آن‌ها آزادند تا آنگونه که می‌خواهند رفتار کنند. شکل گیری شخصیت مطیع یا مستقل از دوران کودکی شروع می‌شود؛ به همین دلیل والدین باید بدانند که چطور و تا چه اندازه به فرزندان خود آزادی انتخاب بدهند. اینکه فقط عقاید پدر و مادر در اولویت قرار داده شود و فرزند متناسب با خواسته‌های والدین قدم بردارد، او را فردی وابسته و ترسو بار می‌آورد و در آینده‌ای نه چندان دور قادر نخواهد بود به تنهایی انتخاب کند و مسولیت انتخاب‌های خود را بپذیرد.

4. تربیت موفق با تجربه شکست

زندگی پر از فراز و نشیب‌های غیر قابل پیش بینی است. جاده زندگی همیشه مسیر مستقیمی را طی نمی‌کند و پیچ و خم‌هایی در پیش رو قرار دارند. فرزندان باید یاد بگیرند همیشه و در همه جا پدر و مادر حضور ندارند و برخی مواقع نیاز است که به تنهایی با مشکلات برخورد کنند. تربیت فرزندان موفق و شکست ناپذیر وقتی امکان می‌یابد که آن‌ها طعم شکست را چشیده باشند و خود راه‌هایی را برای ادامه دادن مسیر یاد بگیرند. اگر کودکان در انجام کارهای خود شکست می‌خورند و موفق عمل نمی‌کنند، بهتر است اجازه بدهید بارها و بارها امتحان کند و روی پای خودش بایستد. با کمک گرفتن از یک فرد متخصص می‌توانید به صورت موثرتری از فرزند خود حمایت کنید. برای اطلاع در زمینه مشاوره تلفنی کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

راهکارهای تربیت فرزندان موفق چیست؟

کمک به افزایش هوش و تمرکز فرزندان، آموزش مهارت‌های اجتماعی، شکل گیری شخصیت مستقل در فرزندان با آزادی انتخاب در حد معقول و امکان چشیدن تجربه شکست در فرزندان برای یادگیری انتخاب بهترین مسیر زندگی می‌تواند در تربیت فرزندانی موفق تاثیر گذار باشد.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: تربیت فرزندان موفق | نکات برای داشتن فرزند موفق

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : تربیت فرزندان موفق , نکات برای داشتن فرزند موفق, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 90 تاريخ : سه شنبه 27 دی 1401 ساعت: 15:44

هوش برون فردی را بیشتر به‌عنوان توانایی بالا در برقراری روابط اجتماعی می‌شناسیم. کسانی که توانایی بالایی در این بخش دارند معمولاً با دیگران به‌راحتی ارتباط برقرار می‌کنند، به خوبی احساسات آن‌ها را می‌فهمند و در هر جمعی که هستند می‌توانند مدیریت شرایط را در دست خودشان بگیرند. به همین خاطر بهتر است به پرورش این توانایی در خود و به‌خصوص در کودکان توجه کافی داشته باشیم. زیرا این هوش می‌تواند نشان‌دهنده شرایط ما در محیط اجتماعی باشد و احتمال موفقیت در بسیاری از مسائل را تعیین خواهد کرد. سطح این هوش را می‌توان از دوران کودکی شناسایی و پرورش داد، برای آن که زمینه رشدی مناسب را برای فرزندتان محیا کنید، می‌توانید برای استعدادیابی کودک‌تان به متخصصان مراجعه نمایید. برای دریافت خدمات مشاوره کودک کلیک کنید.

منبع: هوش برون فردی در کودکان

هوش برون فردی چیست؟

در اکثر مواقع توانایی هوشی افراد با ضریب هوشی یا IQ شناسایی می‌شود، اما روانشناسی به نام گاردنر اعتقاد داشت که هوش می‌تواند ابعاد دیگری نیز داشته باشد. او در بررسی‌های خود 8 بعد مختلف از هوش مطرح کرد که یکی از آن‌ها هوش‌برون‌فردی یا هوش اجتماعی نام دارد. برای کشف استعداد کودکان کلیک کنید.

هوش‌برون‌فردی درواقع به این معناست که یک فرد تا چه اندازه می‌تواند با دیگران ارتباط برقرار کند، احساسات آن‌ها را درک کند و در شرایط مختلف با دیگران همدلی داشته باشد. ازجمله ویژگی‌های کسانی که هوش‌برون‌فردی بالایی دارند می‌توان به این موارد اشاره کرد:

حساسیت بالا

این افراد نسبت به احساسات دیگران حساسیت بالایی دارند و به خوبی از روی نشانه‌های کلامی یا غیرکلامی متوجه شرایط روحی طرف مقابل می‌شوند.

هوش برون فردی و همدلی بالا

افراد دارای هوش برون فردی بالا معمولاً علاوه بر اینکه به خوبی متوجه احساسات دیگران می‌شوند زمان زیادی را هم صرف مشکلات دیگران می‌کنند. آن‌ها به خوبی با احساسات اطرافیان همدلی می‌کنند و در شرایط سخت می‌توان روی کمکشان حساب کرد.

قدرت بالای رهبری

هوش برون فردی بالا با توانایی رهبری و مدیریت ارتباط مستقیم دارد. کسانی که این توانایی را دارند به خوبی می‌توانند دیگران و همین‌طور شرایط را تحت مدیریت خود داشته باشند. علاوه بر این به دلیل محبوبیتی که در میان مردم دارند دیگران نیز به رهبری آن‌ها توجه می‌کنند.

یادگیری‌های اجتماعی

یادگیری از طریق فعالیت‌های گروهی یکی دیگر از ویژگی‌های کسانی است که هوش برون فردی بالایی دارند. آن‌ها معمولاً دوست دارند در میان جمع و در کنار دیگران چیزی یاد بگیرند و یا کاری را انجام دهند.

روابط بین فردی قوی

تنهایی و انزوا برای این افراد کسل‌کننده است و آن‌ها به برقراری ارتباط با دیگران و حضور در مهمانی‌های شلوغ علاقه بسیاری دارند. آن‌ها در هر جمعی که باشند به‌راحتی می‌توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند و معمولاً دوستان بسیاری دارند.

اهمیت هوش برون فردی

اکنون باید به این سؤال پاسخ دهیم که چرا هوش برون فردی اهمیت دارد؟ بخش زیادی از ساعات عمر خود را در اجتماع و در میان دیگران می‌گذرانیم. گاهی نیاز داریم که از دیگران کمک بگیریم و گاهی احتیاج داریم بتوانیم در مقابل آن‌ها از خود دفاع کنیم. همین‌طور بعضی مواقع هم برای ادامه رابطه‌هایمان باید بتوانیم طرف مقابل را درک کنیم. به همین خاطر می‌توان گفت هوش برون‌فردی یا توانایی در برقراری رابطه با دیگران موضوعی است که اهمیت بسیاری دارد و نبودن آن گاهی می‌تواند شما را در زندگی اجتماعی دچار مشکل کند. برای آشنایی با سایر انواع هوش کودکان کلیک کنید.

مشاغل مناسب برای کسی که هوش برون فردی بالا دارد

آن‌هایی که هوش برون‌فردی بالایی دارند می‌توانند با توجه به علایق و همین‌طور بقیه توانایی‌هایشان هر شغلی را انتخاب کنند، اما بعضی از شغل‌هایی که هوش برون‌فردی در آن‌ها تأثیرگذار است عبارتند از:

  • مشاوره و روانشناسی
  • تدریس
  • پرستاری
  • جامعه‌شناس
  • انسان‌شناس
  • مدیریت یا رهبری بخش‌های مختلف
  • مسئول نیروی انسانی
  • مسئول ارتباط با مشتریان
  • فروشندگی و بازاریابی
  • فعالیت‌های تجاری

برای اطلاع از بهترین سن استعدادیابی کودکان کلیک کنید.

بالا بردن هوش برون فردی

به دلیل اهمیتی که هوش برون‌فردی دارد، دنبال راهکاری برای بالا بردن آن هستیم. خبر خوب برای این دسته از افراد این است که همه ما تا حدودی دارای این هوش هستیم و تنها کافیست آن را پرورش دهید. از مهم‌ترین راهکارها برای بالا بردن هوش برون‌فردی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

1- به رفتار دیگران دقت کنید

در اطراف خود فردی که روابط اجتماعی بالایی دارد، زیر نظر بگیرید و به رفتارهای او دقت داشته باشید. نگاه کنید که چطور با غریبه‌ها ارتباط برقرار می‌کند، از چه موضوعاتی صحبت می‌کند، سعی کنید این رفتارها را یاد بگیرید و در زندگی خود آن‌ها را امتحان کنید.

2- هنر گوش دادن و صحبت کردن را یاد بگیرید

یکی از ویژگی‌هایی که باید یاد بگیرید این است که به خوبی صحبت‌های دیگران را بشنوید و با آن‌ها همدلی کنید. برای این کار باید هنر گوش دادن فعال را آموزش ببینید. برای مثال سعی کنید با دقت به صحبت‌های طرف مقابل گوش کنید، گاهی از آن‌ها سؤال بپرسید و یا با تکان دادن سر به آن‌ها نشان دهید که به حرف‌هایشان گوش می‌دهید

3- روابط اجتماعی ایجاد کنید

سعی کنید در هر موقعیتی که قرار دارید و با توجه به شرایط زندگی‌تان برای خود موقعیت‌های اجتماعی ایجاد کنید. برای مثال در کلاس‌های ورزشی ثبت‌نام کنید، به پارک بروید، در گروه‌های مختلف عضو شوید و یا هر برنامه دیگری که می‌دانید برای زندگی خود در نظر بگیرید.

4- از یک مشاور کمک بگیرید

اگر احساس می‌کنید به دلایلی مثل اضطراب یا خجالت نمی‌توانید با دیگران ارتباط برقرار کنید بهتر است راجع به این موضوع با یک مشاور صحبت کنید. همچنین گاهی اوقات به‌تنهایی نمی‌توانیم رفتارمان را تغییر دهیم و نیاز داریم تا یک نفر برای این کار کمکمان کند. گاهی اوقات نیز متوجه نیستیم که کدام بخش از رفتارهای ما اشتباه هستند. برای آشنایی با انواع روش های استعدادیابی کودکان کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

هوش برون فردی چیست؟

هوش برون فردی توانایی هر فرد برای برقراری ارتباط با دیگران و همین‌طور سازگار کردن خود با شرایط محیط بیرون است.

چطور می‌توانم هوش برون فردی را افزایش دهم؟

سعی کنید روابط اجتماعی خود را گسترش دهید و همین‌طور به رفتار افرادی که این توانایی را دارند دقت کنید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: هوش برون فردی در کودکان

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : هوش برون فردی در کودکان, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 105 تاريخ : دوشنبه 26 دی 1401 ساعت: 12:23

هفته بیست و نهم بارداری جنین بیش از هر زمان دیگری شبیه به یک نوزاد شده است و دارای حرکات و جنب و جوش‌های بیشتری در شکم مادر می‌باشد. مادر باردار به دلیل اینکه فرزند او تحرک زیادی در شکمش دارد. احساس مادر بودن بیشتری را تجربه می‌کند و ارتباط بهتری را با جنین برقرار می‌نماید.

طی هفته بیست‌‌و‌نهم بارداری، جزئیات بدن جنین بیش از گذشته کامل می‌شود و او در این دوران از بارداری وزن می‌گیرد. اما ریه‌های او هنوز به طور کامل رشد نکرده‌اند و به همین دلیل نمی‌تواند در بیرون از رحم زنده بماند. در ادامه اطلاعات کامل‌تری از هفته بیست و نهم بارداری‌ ارائه کرده‌ایم. در صورت نیاز می‌توانید مشاوره بارداری دریافت نمایید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

منبع: هفته بیست و نهم بارداری | مادر در هفته 29 بارداری

هفته بیست و نهم بارداری

در هفته بیست و نهم بارداری حرکات جنین را احساس خواهید کرد. سر جنین کمی بزرگ تر است و در قسمت پایین قرار دارد. در این هفته سکسکه های جنین بیشتر می‌شود، ظرفیت ریه ها بیشتر می‌شود تا به تنفس جنین کمک کند. مژه های جنین تشکیل می‌شود و جوانه های دندان جنین در حال تشکیل هستند. پوست جنین در این هفته صاف می‍شود و غضروف های جنین به استخوان تبدیل می‌شوند. برای کسب اطلاعات در زمینه مراحل رشد جنین کلیک کنید.

علائم مادر در هفته بیست و نهم بارداری

همانطور که اشاره کوتاهی کردیم، طی هفته بیست و نهم بارداری جنین بزرگ‌تر می‌شود و دارای تحرکات بیشتری در رحم مادر است. همین موضوع سبب می‌شود که در ابتدا مادر باردار مشکلات مختلفی از جمله مشکلات گوارشی را تجربه کند. سوزش معده، یبوست، بواسیر و … از شایع‌ترین مشکلات گوارشی است. که مادران باردار طی هفته بیست و نهم بارداری آن‌ها را تجربه می‌کنند. در ادامه به دیگر علائم مادر باردار در هفته بیست و نهم بارداری اشاره کرده‌ایم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علائم بارداری کلیک کنید.

1. مشکلات خواب

یکی از مشکلاتی که با ورود به هفته بیست‌ و‌ نهم‌ بارداری برای بانوان باردار ایجاد می‌شود، مشکلات مربوط به خواب است. معمولا زنان از شروع این هفته دچار بی‌خوابی می‌شوند و یا شب‌ها کابوس می‌بینند. مادران عزیز می‌توانند برای بهبود کیفیت خواب خود طی این دوران، از مصرف کافئین بپرهیزند و در مقابل به اندازه کافی آب بنوشند و روزانه ورزش‌های سبکی همچون پیاده روی را انجام دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بی خوابی در بارداری کلیک کنید.

2. تکرر ادرار

با ورود به هفته بیست‌ و‌ نهم‌ بارداری، جنین وزن بیشتری می‌گیرد و بدیهی است که رحم نیز بزرگ‌تر می‌شود. با بزرگ‌تر شدن رحم، فشار بیشتری به مثانه وارد می‌شود و در نهایت سبب تکرر ادرار می‌گردد. نکته مهمی که زنان باردار باید به آن دقت کنند این است که نباید به دلیل تکرر ادرار، از نوشیدن آب کافی اجتناب نمایند. مصرف آب به اندازه کافی از زایمان زودرس و همینطور دیگر مشکلات گوارشی همچون یبوست جلوگیری می‌کند.

3. سردرد یا سرگیجه

داشتن سردرد و سرگیجه از تجربه‌های مشترک زنان حامله طی هفته بیست‌ و‌ نهم‌ بارداری می‌باشد. متخصصان فشار خون پایین و همینطور نوسانات هورمونی را دلیل اصلی سردرد و سرگیجه در دوران بارداری‌می‌دانند. بانوان باردار می‌توانند برای جلوگیری از سردرد و یا سرگیجه در طول روز به اندازه کافی از غذاهای سالم و مقوی مصرف نمایند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشکلات در بارداری کلیک کنید.

4. خارش شکم

با بزرگ‌تر شدن جنین در هفته بیست‌ و‌ نهم‌ بارداری، پوست شکم نیز بیشتر از گذشته کشیده می‌شود. کشیدگی پوست سبب خارش شکم و حتی بروز حساسیت‌هایی در آن می‌گردد. برای بهبود این وضعیت می‌توانید شب‌ها قبل از خواب از همسرتان بخواهید که با یک نرم کننده و یا لوسیون مناسب، پوست شکم‌تان را ماساژ دهد.

5. تجربه دردهای پراکنده در کمر، پا و باسن

با گذشت زمان در هفته بیست و نهم بارداری، فشار وارد شده بر روی بدن مادر نیز بیشتر می‌شود. همین موضوع می‌تواند سبب شود که مادر در ناحیه‌های مختلفی شامل کمر، پا و یا باسن دردهای پراکنده‌ای را تجربه کند.

6. یبوست و بواسیر

جنین با ورود به هفته بیست‌ و‌ نهم‌ بارداری، فشار بیشتری را به دستگاه گوارش مادر وارد می‌کند. به همین دلیل ممکن است مادر باردار‌دچار یبوست و یا بواسیر شود. البته یبوست‌های طولانی به همراه تاثیرات هورمون‌های بارداری سبب بروز نشانه‌های بواسیر می‌گردد.

بانوان باردار می‌توانند برای جلوگیری از بروز این دسته از مشکلات گوارشی، در طول روز به اندازه کافی آب بنوشند. استفاده از مواد غذایی حاوی فیبر، میوه‌ها و سبزیجات برگ‌دار نیز می‌تواند از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه یبوست در بارداری کلیک کنید.

7. سندرم پای بی قرار

با ترشح ماده ای به نام دوپامین حالت سندرم پاهای بی قرار در هفته بیست و نهم بارداری رخ می‌دهد. احساس مور مور شدن و حرکت حشره روی پا،تیر کشیدن، سوزن شدن، قلقلک،کشیدن پا و حالت خزیدن از نشانه های سندم پای بی قرار در این هفته است.

8. کاهش سطح آهن

کاهش سطح آهن یکی از علائم هفته بیست و نهم بارداری است. از علل کمبود سطح آهن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • اختلال در جریان خون
  • اختلال عضلانی
  • اعتیاد به الکل
  • کاهش ویتامین ها
  • کمبود مواد معدنی

9. رگ واریسی

رگ های واریسی یکی از علائم در هفته بیستم و نهم بارداری است. فشارهای لگن وتغییرات هورمونی که در بارداری رخ می‌دهد باعث پدیدار شدن رگ های واریسی خواهد شد. با ورزش، جلوگیری از ایستادن و نشستن های طولانی از بروز این اتفاق جلوگیری کنید.

تغییرات جنین در هفته بیست و نهم بارداری

جنین نیز طی هفته بیست‌ و‌ نهم‌ بارداری تغییرات بسیاری می‌کند؛ به طوری که وزن جنین رو به افزایش است. و اندام‌ها و اعضای داخلی بدن او بیش از هر زمان دیگری شکل یافته است. اما در این میان ریه‌های او برای تکمیل شدن به زمان بیشتری نیاز دارند.

به همین دلیل هنوز برای خارج از رحم بودن آماده نمی‌باشند. طی این هفته اسکلت جنین نیز قوی‌تر می‌شود و سبب می‌گردد که او ضربات محکم‌تری را به شکم مادر وارد کند. به همین دلیل طی این هفته‌ها شما می‌توانید اولین لگد زدن‌های جنین خود را حس کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تکان خوردن جنین کلیک کنید.

مراقبت‌های پزشکی هفته بیست و نهم بارداری

یکی از عارضه‌هایی که ممکن است طی هفته بیست‌ و‌ نهم‌ بارداری اتفاق بیفتد، پره اکلامپسی می‌باشد. بنابراین بهتر است در زمان‌های تعیین شده به پزشک مراجعه کنید تا وضعیت سلامتی شما و جنین مورد بررسی قرار گیرد. فشار خون بالا و وجود پروتئین در ادرار می‌تواند از علت‌های اصلی عارضه پره اکلامپسی باشد.

پزشک طی معایناتی که در جلسات مشخص انجام می‌دهد، می‌تواند از وجود این عارضه مطلع شود. به صورت روزانه پیاده روی داشته باشید و از ایستادن های طولانی مدت بپرهیزید. برای آشنایی با بایدها و نبایدهای دوران بارداری کلیک کنید.

خود مراقبتی طی هفته بیست و نهم بارداری | تغذیه

توصیه پزشکان و متخصصان این است که زنان در سه ماهه سوم بارداری، از کلسیم کافی در رژیم غذایی خود استفاده کنند. چرا که با شروع هفته بیست‌ و‌ نهم‌ بارداری جنین برای شکل‌دهی به استخوان هایش نیازمند کلسیم است. بنابراین بهتر است مادران باردار در رژیم غذایی خود، از منابع حاوی کلسیم همچون لبنیات به اندازه کافی مصرف کنند. از علائم و نشانه‌های بارداری‌ابتلا به یبوست می‌باشد.

به همین دلیل بهتر است بانوان باردار‌در رژیم غذایی خود از منابع حاوی فیبر استفاده کنند. به طور کلی پیروی از یک رژیم غذایی متعادل به رشد سریع مغز و اندام‌های جنین کمک می‌کند. همینطور زنان باردار‌می‌توانند برای کم کردن ورم پا و گرفتگی عضلات، به طور منظم پیاده‌وری داشته باشند و از ایستادن‌های طولانی مدت بپرهیزند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تغذیه دوران بارداری کلیک کنید.

علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفته بیست و نهم بارداری

سعی کنید طی این هفته به علائمی که در خودتان مشاهده می‌کنید، توجه بیشتری داشته باشید. به طور مثال ورم کردن ناگهانی دست و پا، تنگی نفس، رنگ پریدگی و … نیازمند بررسی‌های بیشتر است؛ چراکه می‌تواند نشانه‌ای از آمبولی باشد. همینطور تهوع و استفراغ در هفته بیست‌ و‌ نهم‌ بارداری‌طبیعی نیست. و در صورتی که این حالت‌ها را مشاهده کردید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید. از دیگر علائمی که نیازمند بررسی‌های بیشتر توسط پزشک می‌باشد؛ به شرح موارد زیر است :

  • سردرد شدید و مداوم
  • درد در قسمت زیر دنده‌ها و شکم
  • ورم ناگهانی در صورت یا دست‌ها
  • اختلالات بینایی
  • انقباضات رحمی
  • لکه بینی و یا خونریزی از واژن
  • فشار غیرمعمولی در لگن یا کمردرد
  • دردهایی شبیه به درد دوران قاعدگی
  • تغییر رنگ ترشحات
  • تاری دید
  • جرقه زدن چشم
  • حساسیت به نور
  • از دست دادن بینایی به صورت موقت

سخن پایانی

ممکن است شما در هفته بیست‌ و‌ نهم‌ بارداری‌استرس و اضطراب‌های بیشتری را نسبت به گذشته احساس کنید. داشتن استرس طی این دوران طبیعی می‌باشد اما استرس بیش از اندازه می‌تواند سبب اختلال در عملکرد روزانه شما می‌شود. برای اینکه خود و جنین‌تان در وضعیت سالمی قرار داشته باشید، بهتر است به سلامت روان خود اهمیت بیشتری دهید.

مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. شما عزیزان می‌توانید در این راستا از مشاوران و روانشناسان مرکز مشاوره نی نی مایند مشاوره دریافت کنید. و از تکنیک‌های غلبه بر استرس و اضطراب مطلع شوید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هفته‌ بیست و نهم بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

افزایش قد و وزن جنین در هفته بیست و نهم بارداری چه میزان است؟

جنین در هفته بیست و نهم بارداری قدی در حدود 37 سانتی‌متر و وزنی در حدود یک کیلوگرم دارد.

برای کاهش استرس و اضطراب در هفته بیست و نهم بارداری چه باید کرد؟

انجام برخی فعالیت‌ها همچون یوگا، مدیتیشن، ریلکسیشن، تکنیک‌های تنفسی و ذهن آگاهی می‌تواند از میزان استرس و اضطراب‌های دوران بارداری کم کند.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: هفته بیست و نهم بارداری | مادر در هفته 29 بارداری

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : هفته بیست و نهم بارداری , مادر در هفته 29 بارداری, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 93 تاريخ : دوشنبه 26 دی 1401 ساعت: 12:19

هفته پانزدهم بارداری سرشار از تغییرات گسترده برای مادر و جنین است. در این هفته وزن مادر و جنین با سرعت بیشتری شروع به افزایش می‌کند و وضع ظاهری مادر به وضوح نشان دهنده بارداری اوست. سیستم بینایی و شنوایی جنین نیز شروع به تکامل پیدا می‌کند و مادر در این دوران ممکن است بتواند حرکات نوزاد خود را احساس نماید. به طور کلی مادر و جنین در هفته پانزدهم علائم و حالت خوشایندی را تجربه می‌کنند.

با این حال در کنار این حالت خوشایند ممکن است برخی علائم و مشکلات هم وجود داشته باشد که آشنایی با این مسائل، عوارض و خودمراقبتی‌های لازم می‌تواند سلامت مادر و جنین را افزایش دهد. برای گذراندن بهتر این دوره می‌توانید مشاوره کودک دریافت کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

منبع: هفته پانزدهم بارداری

هفته پانزدهم بارداری

تغییرات هورمونی هفته پانزدهم بارداری با شدت بیشتری برای شما محسوس می شود. به طوری که گویی روی امواجی از نوسانات عاطفی قرار دارید. نسبت به همه چیز و همه کس حساسیت تان بیشتر می شود. شکم تان بزرگ تر شده و متوجه حضور موجودی در شکم تان می شوید. این موضوع تازه مادران را به دلهره وا می دارد. اما جای نگرانی نیست. تمام این عارضه ها گذرا هستند. شما نیز مانند دیگران از پس تمام مسئولیت های مادرانه برخواهید آمد.

برای آشنایی بیشتر با مراقبت های سه ماه دوم بارداری کلیک کنید.

وضعیت جنین در هفته پانزدهم بارداری

در این هفته اندازه جنین به مرور بزرگ‌تر شده و به چیزی حدود 12 سانتی‌متر خواهد رسید و وزنش 85 گرم می‌شود. سیستم شنوایی جنین در این هفته شروع به تغییرات چشمگیری می‌کند به طوریکه جنین برای اولین بار می‌تواند صدای قلب مادر و حتی صدای محیط بیرون را بشوند. علاوه بر این جنین در این هفته می‌تواند وجود نور در محیط اطرافش را احساس کند و نسبت به آن واکنش نشان دهد. مادر در این دوران ممکن است بتواند حرکت نوزاد خود را احساس نماید.

برای آشنایی با مراحل رشد جنین کلیک کنید.

وضعیت مادر در هفته پانزدهم بارداری

به مرور زمان هر چه که دوران بارداری بیشتر طی می‌شود، علائم ناخوشایند هفته‌های قبل به تدریج کمتر شده و در برخی موارد به طور کامل از بین می‌روند. در این هفته ممکن است نسبت به گذشته حالت تهوع کمتری داشته باشید و میلتان به غذا خوردن و کارها و فعالیت‌های لذت بخش بیشتر شود. به دنبال افزایش اشتها که در این هفته رخ می‌دهد، افزایش وزن هم با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد.

تغییرات هورمونی ایجاد شده در این هفته می‌تواند بر حساس‌ شدن پستان، دندان، لثه، سوزش و نفخ معده تاثیر بگذارد. ممکن است به دلیل این تغییرات هورمونی برخی از مادران در این هفته کمی تمرکزشان کمتر شود و فراموش‌کار شوند.

رشد موها می‌تواند تغییراتی را به همراه داشته باشد به طوریکه افزایش هورمون استروژن منجر به کاهش ریزش مو در دوران بارداری شود. علاوه بر این ممکن است برخی حالات ناخوشایند مانند دردهای شکمی را تجربه کنید. در مجموع مادر در این دوران وضعیت بهتری دارد و سرحال‌تر و پر انرژی‌تر است. برای آشنایی بیشتر در زمینه بارداری کلیک کنید.

عوارض شایع مادر در هفته پانزدهم بارداری

از جمله عوارض شایع مادر در هفته پانزدهم بارداری می‌توان به حالت تهوع، گرفتگی بینی، یبوست، سوزش دل، نفخ شکم، حساسیت پستان‌ها و ترشح زیاد بزاق اشاره کرد. علاوه بر این ممکن است برخی از مادران در هنگام مسواک زدن دچار خونریزی لثه شوند. اما باید توجه داشت که ممکن است همه مادران باردار دچار این علائم نشوند.

گاهی شدت عوارضی که مادر تجربه می‌کند به قدری زیاد است که می‌تواند باعث آسیب و خطراتی برای مادر و جنین شود. در صورتی که مشکلات زیادی را در این زمینه تجربه می‌کنید لازم است که موضوع را با متخصص خود در میان بگذارید.

مراقبت‌های لازم در هفته پانزدهم بارداری

ملاقات با پزشک

بهتر است در سه ماهه دوم برای انجام معاینات و بررسی‌های بیشتر یک ملاقات با پزشک خود داشته باشید. همچنین از آنجایی که یکی از مسائل و عوارضی که در این دوران برای مادران پیش می‌آید مشکلات مرتبط با دندان و خونریزی لثه است به دندانپزشک نیز مراجعه نمایید. در برخی موارد ممکن است نیاز باشد تا در این هفته برخی از آزمایش‌های غربالگری جهت سلامت جنین انجام شود.

بررسی‌های مرتبط با مشکلات ژنتیکی می‌تواند از این هفته صورت گیرد. اگر یک مشکل ژنتیکی در مادر یا پدر و یا سایر اعضای خانواده وجود دارد بهتر است با یک پزشک گفتگو کنید تا آزمایش ژنتیک برای جنین نیز انجام شود.

انتخاب پوزیشن مناسب برای انجام رابطه جنسی

رابطه جنسی را می‌توانید در این دوران به راحتی انجام دهید چراکه رابطه جنسی برای سلامت جنین خطری به همراه ندارد، با این حال فراموش نکنید که انجام رابطه جنسی در دوران بارداری نیاز به رعایت نکات و مسائلی دارد و لازم است که از پوزیشن‌هایی استفاده کنید که فشار به مادر و جنین وارد نشود. برای آشنایی بیشتر با این نکات می‌توانید از یک روانشناس متخصص در زمینه مسائل جنسی کمک بگیرید.

خوابیدن صحیح در هفته پانزدهم بارداری

تلاش کنید از این هفته به بعد شیوه خوابیدن صحیح را در دوران بارداری رعایت کنید، بهترین شیوه خوابیدن در دوران بارداری خوابیدن به سمت پهلوی چپ است این کار باعث می‌شود تا گردش خون بهتر صورت گیرد.

تغذیه مناسب و مراقبت‌های بهداشتی

رعایت نکات مرتبط با تغذیه سالم را فراموش نکنید، بهتر است از مواد غذایی سالم برای افزایش وزن استفاده کنید و خوردن چربی‌ها و غذاهای فست فودی را فراموش کنید زیرا خوردن این قبیل از غذاها می‌تواند سلامت مادر و جنین را به خطر بیاندازد. برای کاهش یبوست می‌توانید مایعات زیاد به همراه میوه و سبزیجات مصرف کنید.

همچنین برای کاهش تکرر ادرار در هنگام شب بهتر است نوشیدن مایعات را قبل از خواب محدود نمایید. به یاد داشته باشید که هیچگاه ادرار خود را نگه ندارید و هرگاه احساس ادرار داشتید سریعا به سرویس بهداشتی بروید. برای اینکه بتوانید مانع از ابتلا به عفونت‌ها و باکتری‌ها شوید بهتر است لباس زیر راحت و مناسب بپوشید و از مواد شوینده، صابون و اسپری‌های خوشبو کننده واژن استفاده نکنید.

ورزش منظم

ورزش و پیاده روی در هفته پانزدهم بارداری را فراموش نکنید. انجام این کار می‌تواند باعث شود تا سلامت شما و جنین افزایش یافته و زایمان راحت‌تری داشته باشید. توجه کنید که از انجام ورزش‌های سنگین و غیراصولی بپرهیزید و هرگز برای کاهش وزن، فشار بیش از حد به خود وارد نکنید.

برای آشنایی با نحوه ورزش در بارداری کلیک کنید.

سخن آخر

بسیاری از مادران دچار نگرانی و استرس های مضاعف از هفته پانزدهم بارداری می شوند. در حالی که با رعایت نکات مراقبتی تمام این مراحل به آسانی خواهد گذشت. همه سختی ها در کنارش توانایی تحملش را هم برای شما خواهد آورد. پس از آینده و فرزنددار شدن تان برای خود غول نسازید. با متخصص خود مشورت کرده و از راهنمایی آن ها استفاده کنید. اگر همچنان دچار تنش هستید، با شماره های درج شده تماس گرفته و از خدمات مشاوره بارداری استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هفته پانزدهم بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا در هفته پانزدهم بارداری می‌توان رابطه جنسی داشت؟

در سه ماهه دوم بارداری ممکن است میلتان به برقراری رابطه جنسی افزایش پیدا کند. در مجموع انجام رابطه جنسی در این دوران عمل خطرناکی نیست. با رعایت نکات و استفاده از پوزیشن‎های مخصوص دوران بارداری می‌توانید بدون هیچ خطری در این دوران رابطه جنسی داشته باشید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: هفته پانزدهم بارداری

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : هفته پانزدهم بارداری, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 87 تاريخ : يکشنبه 25 دی 1401 ساعت: 0:34

بارداری بعد از سقط شاید برای خیلی از مادرانی که هنوز روحیه خود را بعد از سقط‌تقویت نکرده‌اند دردناک باشد. و به طور کل سقط جنین یک فرایند روحی و جسمی دردناک است. تجربه سقط می‌تواند یک زن را تا ماه‌ها دچار افسردگی و بیماری کند. بسیاری از زنان پس از سقط‌ جنین درباره بارداری به شک می‌افتند حتی ممکن است از‌بارداری دوباره بترسند.

اما تجربه و علم هردو این حقیقت را تایید می‌کنند که بارداری موفق پس از سقط‌ امکا‌ پذیر است. پس از سقط‌ بدون هیچ فاصله‌ای می‌توانید برای بارداری مجدد اقدام کنید. اما پزشکان می‌گویند بهتر است بارداری دوباره را چند ماه به تعویق بیاندازید تا از نظر جسمی و روحی آمادگی لازم را پیدا کنید. قبل از بارداری بهتر است اطلاعات خود را درباره بارداری پس از سقط‌ بالا ببرید و به سوالات ذهنی خود پاسخ دهید تا بتوانید با آگاهی کامل این فرایند را آغاز کنید. برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

منبع: بارداری بعد از سقط | آمادگی رحم بعد سقط

بارداری بعد از سقط

بارداری بعد از سقط‌ تقریبا بعد از 6 هفته اتفاق خواهد افتاد. بارداری بعد‌از سقط‌‌بستگی به طول مدت بارداری قبلی دارد که جنین خود را از دست داده اید. بسیاری از خانم ها از این موضوع نگرانند که‌بارداری بعد از‌سقط خطرناک است. اما نگران نباشید! بارداری بعد از‌سقط معمولا مانند بارداری های دیگر و معمولی طی خواهد شد. زمانی که دیواره رحم مادر در جریان سقط آسیب ندیده باشد، بارداری سالمی را تجربه خواهد کرد. این نوع بارداری ها نیز مانند دیگر بارداری های معمولی علائمی مانند: خستگی، قطع عادت ماهانه، حساسیت سینه ها و … دارد. در ادامه مقاله در رابطه با تمام موضوعاتی که در زمینه بارداری‌بعد از سقط فکر شما را درگیر کرده است، پاسخ داده ایم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علائم سقط جنین کلیک کنید.

علائم بارداری بعد از سقط

علائم بارداری بعد از سقط مانند علائم بارداری های دیگر است. اگر 6 هفته پس از سقط‌ عادت ماهانه نشدید با پزشک مشورت کنید تا تشخیص دهد که نشان از هورمون های باقی مانده بارداری قبلی است یا جدیدا باردار شده اید. علائم‌بارداری بعد از‌سقط عبارتند از.

  • قطع عادت ماهانه
  • خستگی
  • حساس شدن سینه ها
  • حساسیت به مزه
  • حساسیت به بو
  • حالت تهوع

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علائم بارداری کلیک کنید.

چه مدت بعد از سقط جنین می‌توان باردار شد؟

اگر بدن‌تان در فرایند سقط جنین آسیب ندیده باشد، پس از سقط به روال عادی خود برمی‌گردد. یعنی دوباره تخمک گذاری شروع می‌شود و اگر تخمک باردار نشود چرخه قاعدگی آغاز می‌گردد. پس مساله‌ای برای بارداری بعد از سقط جنین به صورت عادی وجود ندارد، اما بهتر است برای سلامتی خودتان و فرزندتان چند ماهی صبر کنید.

بهترین زمان بارداری پس از سقط جنین

این که چه مدت پس از سقط می‌توانید به طور سالم باردار شوید را پزشک با توجه به شرایط شما مشخص می‌کند. اما به طور کلی اگر جسم و روح شما پس از سقط سالم مانده باشند، سه ماه بعد بهترین زمان برای بارداری بعد از سقط است. اگر سابقه بارداری ناخواسته داشته‌اید، کلیک کنید.

چه مشکلات و موانعی برای بارداری پس از سقط وجود دارد؟

مشکلاتی که در ادامه ذکر می‌شوند می‌توانند بارداری بعد از سقط را دچار مشکل نمایند:

  • آسیب دیدن رحم یا لوله‌های فالوپ پس از سقط
  • به وجود آمدن زخم در رحم به واسطه عمل جراحی
  • باقی ماندن عفونت در رحم
  • باقی ماندن بخشی از جنین سقط شده در رحم
  • ضعف یا نارسایی دهانه رحم

اگر پزشک تشخیص داد که یکی از این مشکلات برای شما پیش آمده است باید فرایند درمان را طی کنید و سپس اقدام به بارداری‌بعد از سقط نمایید.

برای بارداری پس از سقط چه کارهایی را باید انجام داد؟

برای بارداری بعد از سقط باید به 8 نکات زیر دقت کنید.

  1. تحت نظر یک پزشک متخصص قرار بگیرید تا دلایل سقط قبلی شما را مشخص کند، اگر نیاز به درمان بود شما را تحت درمان قرار دهد و اگر مشکلی نبود بهترین زمان بارداری مجدد را پیشنهاد کند. در فرایند بارداری مجدد مرتبا به پزشک‌تان مراجعه کنید.
  2. تا دو هفته پس از سقط بهتر است رابطه جنسی نداشته باشید چرا که احتمال ابتلا به عفونت بالاست، اما پس از آن با توجه به تقویم تخمک گذاری خود می‎توانید رابطه جنسی مکرر داشته باشید تا زمانی که باردار شوید.
  3. رژیم غذایی خود را اصلاح کنید و غذاهایی را مصرف کنید که برای بدن مفید باشند.
  4. لازم نیست برای باردار شدن همه چیز بخورید یا پرخوری کنید، فراموش نکنید که حفظ وزن متعادل برای بارداری سالم ضروری است.
  5. زیر نظر پزشک خود مکمل های مفید را مصرف نمایید. مکمل‌هایی مانند مولتی ویتامین و اسید فولیک
  6. ورزش کنید. ورزش هم به حفظ سلامتی جسمی شما کمک می‌کند هم احتمال افسردگی را پایین می‌آورد.
  7. مصرف سیگار، مواد اعتیادآور، داروها، الکل و کافئین را قطع کنید یا کاهش دهید.
  8. شرایط روحی خود را بهبود ببخشید. تا زمانی که شرایط روحی شما مساعد نباشد، جسم شما هم برای بارداری سالم آمادگی لازم را پیدا نخواهد کرد. تکنیک‌های ریلکسیشن را یاد بگیرید، درباره احساسات خود بنویسید و حتما با یک مشاور مشورت نمایید.

آیا احتمال سقط مجدد وجود دارد؟

زیاد نگران نباشید چرا که بسیاری از زنان بارداری بعد از سقط سالمی را تجربه کرده اند. و یک فرزند سالم را به دنیا بیاورند بدون این که خطری سلامتی آن‌ها را تهدید نماید. اما به طور کلی چه زنانی که برای اولین بار باردار می‌شوند و چه زنانی تجربه یک بار سقط جنین را داشته‌اند؛ به احتمال 20درصد ممکن است نتوانند فرزندشان را نگه دارند. درباره زنانی که بیش از یک بار سقط جنین داشته‌اند این احتمال بالاتر می‌رود. چرا که تجربه مکرر سقط جنین می‌تواند مشکلاتی را در بدن زنان ایجاد کند از جمله: انعقاد خون، مشکلات هورمونی، بیماری‌های خود ایمنی، قند بالا، سندرم تخمدان پلی کیستیک و …

اگر شما دو بار تجربه سقط جنین داشته‌اید احتمال سقط سوم 28 درصد است. اگر سه بار یا بیشتر تجربه سقط جنین داشته‎ اید احتمال سقط بعدی 43 درصد است. اما باز هم جای نگرانی نیست چرا که احتمال بارداری بعد از سقط موفق هنوز هم بیش از 50 درصد می‌باشد. اما به هر حال بهتر است زیر نظر پزشک مجددا باردار شوید تا خطر سقط پایین بیاید. اگر پزشک شما صلاح بداند برخی آزمایشات را برای شما تجویز می‌کند.

چه عواملی ریسک سقط مجدد را بالا می برند؟

برای بارداری بعد از سقط لازم است تا از عوامل ریسکی سقط آگاه باشید. سقط جنین به دلیل یکی از موارد زیر اتفاق می افتد. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله سقط جنین را بخوانید.

  • مشکلات کروموزومی کودک
  • مشکلات مربوط به رحم یا گردنه رحم
  • بیماری جسمی مادر
  • عفونت
  • اگر شما بالای 35 سال سن داشته باشید احتمال عامل کروموزومی بالا می‌رود.
  • اگر سقط‌های مکرر داشته باشید احتمال عامل بیماری بالا می‌رود.

سقط جنین در بارداری های بعدی چه تاثیری می‌گذرد؟

به طور کلی می‌توان گفت که سقط جنین در بارداری های بعدی هیچ تاثیری نخواهد گذاشت. اما طبق بررسی ها خطرات سقط جنین دارویی به نسبت سقط جنین جراحی کمتر است. و سقطی که در اوایل بارداری اتفاق بیفتد عوارض کمتری را به دنبال دارد. بر اساس تحقیقات سقط باعث زایمان زودرس، وزن کم نوزاد، بارداری خارج رحم و … نمی‌شود. در نتیجه بارداری بعد از سقط خطرناک نیست. اما زمانی با خود خطر به همراه دارد که سقط از طریق حراجی صورت بگیرد و اتفاق نادر زخم در دیواره رحم رخ دهد.

کلام آخر | نوزاد رنگین کمان

معمولا به بچه‌هایی که پس از یک یا چند دوره سقط به دنیا می‌آیند نوزاد رنگین کمان می‌گویند. وجه تشابه این نوزادان به رنگین کمان این است که هردو پس از طوفان و تاریکی متولد می‌شوند. اگر بارداری بعد از سقط را تجربه کرده اید، می‌توانید جنین خود را تا زمان تولد به اسم نوزاد رنگین کمان صدا بزنید. این کار امید شما را برای یک شروع بهتر بالا می‌برد. به خودتان و فرزندتان افتخار کنید چرا که هردوی شما قوی هستید. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بارداری بعد از سقط ناخواسته می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

چه آزمایش هایی پس از سقط و پیش از بارداری مجدد لازم است؟

آزمایش خون، سونوگرافی، آزمایش ژنتیک، هیستروسالپنگوگرام (روشی برای مشاهده رحم و لوله‌های فالوپ)، سونوهیستروگرام (روشی برای مشاهده رحم و مایع درون آن)، هیستروسکوپی (روشی برای مشاهده گردنه رحم) و در آخر لاپاروسکوپی. پزشک شما ممکن است تنها یکی از این آزمایش ها را برایتان تجویز کند نه همه آن ها را.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: بارداری بعد از سقط | آمادگی رحم بعد سقط

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : بارداری بعد از سقط , آمادگی رحم بعد سقط, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 120 تاريخ : جمعه 23 دی 1401 ساعت: 23:45

مکیدن انگشت نوزاد واکنش طبیعی است. و به طور معمول همه کودکان علاقه دارند انگشت خود را بمکند. اگر چه در اوایل میزان علاقه کودک به مکیدن انگشت بسیار زیاد است. اما رفته رفته این عادت در او رو به کاهش می‌گذارد. تا جایی که در 2 سالگی دیگر این عادت به طور کامل از بین می‌رود و نشانه‌ای از آن باقی نمی‌ماند. این در حالیست که برخی کودکان این عادت را بعد از 2 سالگی همچنان ادامه می‌دهند.

اگر روند مکیدن انگشت بعد از 2 سالگی تداوم داشته باشد، والدین و اطرافیان کودک باید نسبت به سلامت روان فرزند خویش حساس شده. و کودک خود را به روانشناس و متخصص کودک ارجاع دهند. تا علل دخیل در این موضوع کشف و راهکارهای درمانی لازم به کار برده شوند. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

منبع: مکیدن انگشت نوزاد

مکیدن انگشت نوزاد

مکیدن انگشت نوزاد به دلایل مختلفی بستگی دارد. که اصلی ترین آن آرامش و تسکین دهنده‌گی آن به کودک است. کودکان از دوران جنینی انگشتان خود را میک می‌زنند. و در ماه های نخست تولد علت مکیدن انگشت نیز برای آرام شدن، خوابیدن و … است. از دلایل مکیدن‌انگشت نوزاد می‌توان به خستگی، ترس، کلافگی، بیماری و رویش دندان ها اشاره کرد. هم چنین مکیدن انگشت در کودکان به خواب راحت آنها کمک رسان است.

اما این مکیدن ها تا 5 سالگی آسیبی به کودک وارد نخواهد کرد. اما برای کودکان بالای 5 سال عوارضی مانند: عفونت، بیماری، تغییر شکل دندان ها و … دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه عوارض و پیامدهای مکیدن انگشت کودک از روانشناس کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره تلفنی کودک کلیک کنید.

 

دلایل مکیدن انگشت در کودکان

مکیدن انگشت نوزاد به عوامل مختلفی بستگی دارد. که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس ترس
  • اضطراب شدید
  • نگرانی
  • بی قراری
  • احساس گرسنگی
  • رویش دندان
  • احساس نیاز به خواب
  • احساس امنیت
  • بیماری
  • کلافگی

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بازتاب نوزادان کلیک کنید.

عوارض مکیدن انگشت در کودکان

مکیدن انگشت نوزاد عوارض و پیامدهایی دارد. که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند.

حتما از پیج اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

1. مشکلات دندان

مکیدن انگشت نوزاد موجب آسیب رساندن بر شکل و استحکام دندان می‌گردد. و مشکلاتی را در رشد دهان و دندان آن‌ها ایجاد می‌کند.

2. عفونت ناخن

مکیدن انگشت نوزاد در مدت طولانی باعث رشد قارچ‎های میکروبی در اطراف ناخن می‌شود. که سبب عفونی شدن ناخن گشته و آن را بسیار شکننده و حساس می‌کنند. مکیدن‌انگشتان در نوزاد باعث ورود عفونت به دهان شده و بیماری های مسری فراوانی را به دنبال خواهد داشت.

3. مکیدن انگشت در کودکان | برجسته شدن فک بالا

مکیدن انگشت نوزاد، در نتیجه فک بالا به سمت بیرون رشد می‌دهد و فک پایین به سمت داخل بر می‌گردد. در این صورت تناسب لب و دندان از بین می‌رود و زیبایی کودک آسیب می‌بیند. این عمل باعث نازکی آرواره بالایی و تغییر شکل دندان های کودک خواهد شد.

4. لکنت زبان

یکی از عوارض مکیدن انگشت نوزاد، بروز لکنت زبان است. تغییر شکل دندان‌ها و بیرون آمدن فک بالا، نحوه صحبت کودک را دچار اختلال می‌کند. عدم روان بودن صحبت کردن در کودک به شکل لکنت زبان خود را نمایان می‌سازد.

5. تغییر شکل انگشت

یکی از عوارض مکیدن انگشت نوزاد، تغییر شکل انگشتان است. با مرور زمان سر انگشت پهن و بزرگ می‌شود و با شکل انگشتان دیگر کاملا تفاوت پیدا می‌کند. عدم تناسب شکل انگشتان ترکیب اجزای دست را به هم ریخته. و آن را به شکل غیر عادی در می‌آورد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمنیه نشانه های سلامت نوزاد کلیک کنید.

 

درمان مکیدن انگشت در کودکان

راهکارهای درمانی که برای مکیدن انگشت نوزاد ذکر خواهند شد، روش‌های درمانی ساده و خانگی هستند. که برای کودکان بین 3 تا 4 سال کاربردی و مفید می‌باشند اما در صورتی که کودک عادت مکیدن انگشت را پس از 4 سالگی ادامه دهد، حتما باید از راهنمایی‌های یک روانشناس حرفه‌ای بهره برد.

1. پرت کردن حواس کودک

اولین راه درمان مکیدن انگشت نوزاد، پرت کردن حواس او است. اینکه پدر و مادر بدانند کودک در چه زمان و مکان‌هایی بیشتر انگشت خود را می‌‌مکد، کمک بسیار زیادی به تسریع روند درمان می‌کند. زیرا می‌توانند این موقعیت‌ها را محدود کنند. و مانع از قرار گرفتن کودک در آن مکان‌ها شوند.

2. مکیدن انگشت در کودکان | تنبیه نکردن کودک

با توجه به اینکه مکیدن انگشت نوزاد به یک رفتار غیر ارادی در کودک تبدیل می‌شود. و کودک بدون اینکه کنترلی داشته باشد، انگشت خود را می‌خورد، تنبیه کردن هیچ فایده‌ای نخواهد داشته و بالعکس باعث تشدید این موضوع می‌شود.

3. گفتگو با کودک

سومین راهکار مکیدن انگشت نوزاد، گفتگو با او است. آگاهی یافتن کودک نسبت به پیامدهای رفتار خود باعث پیدایش انگیزه بیشتری می‌شود. تا عادت مکیدن انگشت را ترک نماید. گفتن جملاتی مانند اینکه ” زیر ناخن‌هایت پر از میکروب است. و به سلامتی تو آسیب می‌رساند” کودک را بر می‌انگیزد. تا رفتار ناصحیح خود را کنار بگذارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه حرف زدن با کودک کلیک کنید.

4. ایجاد محیط آرام برای کودک

چهارمین راهکار برای مکیدن انگشت نوزاد، فراهم کردن محیط آرام است. اگر متوجه شده اید که وقتی کودک در موقعیت های اضطراب انگیز و ترسناک قرار می گیرد. بیشتر به مکیدن انگشت خود میل پیدا می کند. می توانید آن موقعیت های ترسناک و اضطراب آور را کاهش بدهید و به احساس آرامش روانی کودک خود کمک نمایید.

5. مکیدن انگشت در کودکان | نشان دادن فیلم

می‌توانید فیلمی در مورد مکیدن انگشت نوزاد و عوارض بد آن تهیه کنید و به کودک نشان دهید. به دلیل الگو پذیری کودک از فیلم‌های کارتونی، استفاده از این نوع فیلم‌ها کمک زیادی به حل مساله خواهد کرد.

6. پاداش و تشویق

یکی از راه کارهای ترک مکیدن انگشت نوزاد، پاداش و تشویق است. می‌توانید به کودک بگویید که اگر عادت مکیدن انگشت را ترک نماید به او پاداش خواهید داد. و آنچه را که دوست دارد برایش می‌خرید. برای آینکه پاداشت و تشویق افراطی نشود، می‌توانید از یک فرد متخصص کمک بگیرید.

7. استفاده از روکش‌های انگشتی

استفاده از دستکش های انگشتی، راهکاری برای ترک مکیدن انگشت نوزاد است. این روکش‌ها به نحوی ساخته شده‌اند که انگشتان دست را کاملا می‌پوشاند. و حالت پلاستیکی دارند، معمولا کودکان میلی به خوردن این روکش ندارند. و کم کم عادت خود را ترک می‌کنند.

8. بررسی دلایل انگشت‌مکیدن نوزاد

برای بر طرف کردن این عادات نوزاد خود به دنبال دلایل مکیدن انگشت نوزاد باشید. توجه کنید که در چه موقعیت و مکانی شروع به میک زدن انگشت خواهد کرد. با این روش علاوه بر اینکه کودک خود را می‌شناسید، به کنترل رفتار او نیز پی می‌برید.

9. کمک گرفتن از روانشناس

در بسیاری از موارد مکیدن انگشت نوزاد از ترس، اضطراب و مشکلات عاطفی نشات می‌گیرد. در این شرایط می‌توانید با کمک از روانشناس، دلیل آن را بیابید و با راهکارهای اصولی این مساله را بر طرف سازید.

کلام آخر

برای ترک مکیدن انگشت نوزاد ابتدا باید به سن و رفتارهای او توجه کنید. گاهی برای ترک این رفتار از لاک تلخ گیاهی دستکش ها استفاده کنید. اما باید در اولین مرحله دلیل این رفتار کودک خود را پیدا کنید و برای راهکارهای جلوگیری از این رفتار، از روانشناس و مشاورین کودک کمک بگیرید. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متدوال

آیا مکیدن انگشت در کودکان به احساس آرامش و امنیت آن‌ها کمک می‌کند؟

کودکان وقتی انگشت خود را می‌خورند، تعارضات درونی خود را تا حد زیادی آرامش می‌بخشند و احساس راحتی بیشتری به دست می‌آورند.

کودکان بالای 5 سال بیشتر تحت تاثیر چه عواملی اقدام به مکیدن انگشت خود می‌کنند؟

در بیشتر کودکان بالای 5 سال، علت اصلی گرایش آن‌ها به مکیدن انگشت، اختلالات عاطفی و روانی است. برای حل این مسائل می‌توانید از مشاوره کودک کمک بگیرید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: مکیدن انگشت نوزاد

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : مکیدن انگشت نوزاد, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 90 تاريخ : جمعه 23 دی 1401 ساعت: 23:44

عوارض بارداری به دلیل تغییرات هورمونی بوجود می‌آید. گاهی این عوارض شدت کمی دارند و قابل تحمل هستند. اما برخی نیز به شدت زن باردار را کلافه می‌کند. اما تمامی این عوارض طبیعی است و به ندرت رخ خواهد داد که خطرناک باشند. عوارض‌بارداری از ماه های اول تا ماه آخر با برخی از خانم ها همراه است اما برخی از عوارض‌نیز در کوتاه مدت از بین می‌رود. از‌عوارض شایع دوران‌بارداری می‌توان به سر درد، حالت تهوع، درد سینه ها، یبوست و … اشاره کرد. توجه داشته باشید که عوارض‌بارداری با وجود تنش و استرس مادر شدت می‌یابد. برای جلوگیری و کنترل این استرس ها با مشاورین در ارتباط باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نکات دوران بارداری کلیک کنید.

منبع: عوارض بارداری | 20 عارضه برای زنان باردار

عوارض بارداری

هر خانم در دورانی که جنین را حمل می‌کند، عوارض بارداری را تجربه می‌کند. با تغییراتی که در بدن مادر ایجاد می‌شود، خانم باردار متوجه‌عوارضی می‌شود که شاید برای او مشکل و ناراحت کننده باشد. این عوارض با دارو درمانی و درمان های روانشناختی کاهش می‌یابد. برای کاهش عوارض‌در بارداری با پزشک در ارتباط باشید. و برای آرامش در طول بارداری با روانشناس مشورت کنید. برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

عوارض شایع بارداری

عوارض بارداری که خانم ها در طول مدت حمل جنین تجربه می‌کنند به شرح زیر است. برای کسب اطلاع در رابطه با کاهش استرس در بارداری کلیک کنید.

1. حالت تهوع

یکی از شایع ترین عوارض بارداری حالت تهوع است. این علائم در 3 ماه اول بارداری بسیار طبیعی است که بیش از 85 درصد مادران باردار را درگیر خود کرده است. حالت های تهوع هنگام صبح شدیدتر می‌شود. این عوارض‌بارداری زمانی که شدید باشد بر تغذیه جنین اثرات مخربی خواهد گذاشت. از پیامدهای حالت تهوع می‌توان به علائم زیر اشاره کرد.

  • کاهش وزن
  • خلل در فعالیت های روزانه
  • سرگیجه
  • عدم تعادل
  • کم آبی

برای کسب اطلاع در مورد قطع حالت تهوع در بارداری کلیک کنید.

2. عوارض ناشی از عفونت در بارداری

دومین عوارض بارداری را عفونت نامیدیم. باکتری ها، ویروس ها و انگل روند بارداری را پیچیده می‌کند. این عفونت ها برای مادر و جنین خطرناک است و باید حتما مورد بررسی پزشک قرار بگیرد. در ادامه برخی از عفونت های رایج در بارداری را نام برده ایم.

  • آنفولانزا
  • عفونت ادراری
  • عفونت قارچی واژن
  • ویروس زیکا
  • هپاتیت B
  • واژینوز باکتریال
  • سیتومگالو ویروس
  • استرپتوکوک گروه B
  • توسکوپلاسموز

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه عفوت دوران بارداری کلیک کنید.

3. تب زیاد

سومین عوارض بارداری تب بالا است. تب بالای 38 درجه برای مادران باردار نشان از عفونت است که می‌تواند بر جنین اثر بگذارد. تب بالا در دوارن بارداری را به همراه بدن درد، علائم شبه آنفولانزا و درد مفاصل خطرناک است و حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

4. خونریزی واژن

خونریزی واژن یا لکه بینی نوعی عوارض بارداری است. این لکه بینی ها طبیعی است و جای نگرانی نیست. لکه بینی ها اگر در دوران بارداری باشد نشان از تشکیل جنین است. اما اگر این خونریزی ها شدید باشد، شاید نشان از سقط جنین یا حاملگی خارج از رحم باشد. خونریزی اگر قرمز و روشن باشد نشان از سقط جنین است و سریعا باید به پزشک مراجعه کرد.

5. ترشح و خارش واژن

ترشحات و خارش های واژن یکی دیگر از عوارض بارداری است. اگر مایعات ترشح شده به رنگ سفید و شیری باشد به عوارض بارداری مربوط می‌شود. اما برخی از این عفونت ها و خارش ها نشان از بیماری های مقاربتی است که تاثیرات مخربی را در دورا‌ن‌بارداری به همراه دارد. این ترشحات وقتی طبیعی است که شفاف و سفید باشد و بوی نامطبوعی به همراه نداشته باشد.

حتما از پیج اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

6. سوزش هنگام ادرار

یکی از عوارض بارداری، سوزش هنگام ادرار است. سوزش ادرار نشان از عفونت مثانه یا مجاری ادراری است. در صورتی که این عفونت ها درمان نشود سبب بروز زایمان زودرس خواهد شد.

7. سوزش سر دل

در دوران بارداری بدن به مقدار زیادی پروژسترون تولید می‌کند. تولید این هورمون سبب شل شدن عضلاتی می‌شود که مری و دهان را به یکدیگر وصل می‌کند. عضلات دریچه مری غذا و اسیدهای معده را نگه می‌دارد و اجازه بازگشت غذا به سمت دهان و مری را نمی‌دهد. در واقع زمانی که این عضلات مری شل می‌شوند، رفلاکس معده رخ می‌دهد و سوزش سر معده اتفاق می‌افتد که یکی از عوارض بارداری است.

8. یبوست

یبوست یکی از شایع ترین عوارض بارداری است. در دوران بارداری ترشح هورمون پروژسترون سبب کاهش انقباضات عضلانی می‌شود. اما مصرف آهن در طول بارداری نیز سبب یبوست خواهد شد. یبوست باعث گاز معده و احساس نفخ می‌شود و در نهایت منجر به بواسیر خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه یبوست در بارداری کلیک کنید.

9. درد سینه ها

از دیگر عوارض بارداری، درد سینه ها است. درد سینه ها یکی از عوارض رایج شایع بارداری است که بر اثر تغییرات هورمونی اتفاق می‌افتد. این تغییرات مجاری برای شیردهی نوزاد را آماده می‌کند. احتمالا این عارضه در 3 ماه اول بارداری دردناک تر خواهد شد.

10. ادرار مداوم

یکی از عوارض بارداری با بزرگ شدن جنین، ادرار مداوم است. جنین زمانی که رشد می‌کند به مثانه فشار وارد می‌کند. در نهایت احساس می‌کنید که دائم ادرار دارید.

11. رنگ پریدگی

بدن مادران تمام تلاش خود را می‌کند تا جنین سالمی را رشد دهد. به همین دلیل باعث خستگی بدن مادر و دچار رنگ پریدگی می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خستگی و بی حالی در بارداری کلیک کنید.

12. افزایش وزن

شایع ترین عوارض بارداری، افزایش وزن است. در 3 ماه اول بارداری تا 2 کیلو زن اضافه می‌شود. اما افزایش وزن بیش از اندازه نشان از دیابت در بارداری یا مسمومیت بارداری است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افزایش وزن در بارداری کلیک کنید.

13. تغییرات در پوست

از عوارض بارداری می‌توان به تغییرات در پوست اشاره کرد که تغییرات فیزیولوژیک نامیده می‌شود. برخی از تغییرات پوستی در بارداری عبارتند از:

  • تیرگی نوک سینه ها
  • تیرگی ناحیه تناسلی
  • بروز لکه های پوستی به نام ملاسما (حتی شاید این لکه ها تا بعد از زایمان نیز باقی بماند)
  • ظاهر شدن خطوط ناشی از کشیدگی پوست

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تغییرات پوستی در بارداری کلیک کنید.

14. درد در ساق پا / ورم پا

یکی از عوارض بارداری، درد و ورم ساق پا است. به دلیل وجود بیش از حد آب در بدن این اتفاق رخ خواهد داد. گاهی این ورم و درد سبب بروز واریس در پشت ساق پا خواهد شد.

15. ویار در بارداری

از شایع ترین عوارض بارداری، ویار در دوران حمل جنین است. گاهی سلیقه غذایی در دوران بارداری بسیار متغیر می‌شود. و حتی برخی از مادران به غذایی که علاقه نداشته اند، علاقه مند می‌شوند. برای کسب اطلاعات در زمینه درمان ویار بارداری کلیک کنید.

16. ضعف در بارداری

شانزدهمین عوارض بارداری عبارت است از احساس ضعف. به دلیل تغییرات هورمونی که اتفاق می‌افتد ضعف ایجاد می‌شود. اگر مغز مادر اکسیژن و خون دریافت نکند، غش رخ می‌دهد.

17. خرابی دندان ها

یکی از عوارض بارداری، خرابی دندان ها است. همین تغییرات هورمونی باعث پوسیدگی و خرابی پلاک دندان ها خواهد شد. گاهی لثه ها متورم می‌شوند و لثه ها متورم می‌شوند. گاهی خونریزی نیز رخ خواهد داد. با به دنیا آمدن نوزاد لثه های مادر به شکل قبل باز می‌گردد.

18. بروز آکنه

یکی از عوارض بارداری، آکنه است. در دوران بارداری حتی برای بار اول ممکن است که آکنه بزنید. اما اگر قبل از دوران بارداری آکنه زده باشید، بروز آکنه در دوران بارداری شدت می‌گیرد.

19. سر درد

شایع ترین عوارض بارداری در 3 ماه اول، سر درد است. سر درد در اثر استرس، اضطراب، تنش و تغییرات هورمونی ایجاد خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان سر درد در بارداری کلیک کنید.

20. تغییرات خلق و خو

تغییرات هورمونی و خستگی ناشی از بارداری باعث تغییر در خلق و خو خواهد شد. تغییرات‌خلق و خو یکی از عوارض بارداری است که شاید شما را در چند ثانیه از حالت ناراحت به حالت خوشحال یا بالعکس تغییر دهد.

برای آشنایی با راه های حل مشکلات در بارداری کلیک کنید.

کلام آخر‎

عوارض بارداری در تمامی خانم های باردار یکسان نیست. گاهی مشکلات روحی و تنش های موجود در زندگی شرایط را دشوار تر و عوارض را شدید تر می‌کند. آرامش در طول بارداری، سلامت مادر و جنین را تضمین می‌کند و جنین با آسودگی رشد خواهد کرد. مشورت با روانشناس و مشاورین در طول روند بارداری باعث آرامش خیال مادران خواهد شد. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه عوارض بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: عوارض بارداری | 20 عارضه برای زنان باردار

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : عوارض بارداری , 20 عارضه برای زنان باردار, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 93 تاريخ : پنجشنبه 22 دی 1401 ساعت: 13:36

هفته دوازدهم بارداری همانند هفته‌های قبل، بدن مادر و جنین دچار تغییرات گسترده‌ای می‌شود. از این زمان به بعد رحم مادر به سمت بالا حرکت می‌کند و در بالای استخوان اندام تناسلی قرار می‌گیرد. این مسئله نشان دهنده شروع تغییرات ظاهری و رشد رحم است.

در پایان هفته دوازدهم بارداری خطر سقط جنین کاهش پیدا می‌کند اما آشنایی مادر با مسائل و نکات مرتبط با تغییرات بدنی خود و جنین، در کنار آگاهی از روش‌های خودمراقبتی کمک می‌کند تا مادر به سلامت بتواند دوران بارداری را سپری کند و زایمان راحتی را تجربه نمایند. در کنار توجه به سلامت جسمانی بهره بردن از مشاوره روانشناسی نیز در راستای بهبود سلامت روان مادر نقش بسزایی دارد. در ادامه به بررسی کامل هفته دوازدهم خواهیم پرداخت پس همراه ما باشید.

حتما از پیج اینستاگرام ذهن نو نیز دیدن نمایید.

منبع: هفته دوازدهم بارداری | جنین در هفته 12 بارداری

هفته دوازدهم بارداری

هفته دوازدهم بارداری زمانی است که تغییرات بدن شما محسوس تر می‌شود. از این زمان به بعد رحم شروع به حرکت به بالا استخوان های اندام تناسلی کرده و بدن تان تا حد زیادی تغییر شکل خواهد داد. اگر دچار آکنه و تغییرات پوستی شده اید، نگران نباشید. تمام این ها به دلیل بالا رفتن میزان هورمون پروژسترون است. همه این ها بعد از اتمام بارداری از بین خواهد رفت.

اما برای بعضی از خانم ها بارداری موجب زیبایی بیشتر و پوستی صاف می شود. چرا که گردش خون بیشتر شده و چهره شما گلگون تر می شود. در این هفته ها یک خط تیره نیز روی شکم شما از ناف به سمت بالای آن نمایان می شود. این خط تیره هم بعد از بارداری از بین خواهد رفت. برای کسب اطلاع بیشتر درباره دوران بارداری کلیک کنید.

وضعیت جنین در هفته دوازدهم بارداری

در هفته دوازدهم بارداری ، قد نوزاد به حدود 2 اینچ یعنی 5 سانت می‌رسد. در این هفته تمام قسمت‌های بدن نوزاد تشکیل شده است و شبیه یک انسان کامل به نظر می‌رسد. هنگامی که به شکم فشار وارد می‌شود ممکن است جنین حرکت‌هایی داشته باشد اما همچنان این حرکات برای مادر خیلی محسوس نیست.

از آنجایی که تمام اعضای بدن جنین در این هفته تشکیل شده است، این هفته را مرحله نگهداری می‌نامند زیرا که در 28 هفته آینده رشد کودک همینطور ادامه پیدا می‌کند و آماده زندگی کردن در بیرون از شکم می‌شود. ویژگی منحصر به فرد هفته دوازدهم این است که با توجه به اسکن‌های مختلف می‌توانید برای اولین بار صدای قلب نوزاد را از داخل شکمتان بشونید.

برای آشنایی با مراحل رشد جنین کلیک کنید.

وضعیت مادر در هفته دوازدهم بارداری

به دنبال تغییرات هورمونی مانند افزایش سطح پروژسترون که از هفته‌های قبل در بدن ایجاد شده است، ممکن است تغییرات پوستی، جوش و آکنه را تجربه کنید اما این مسئله نگران کننده نیست زیرا پس از مدتی تعادل هورمون‌ها به حالت قبل برمی‌گردد. تغییرات این چنینی برای همه افراد رخ نمی‌دهد، برخی خانم‌ها به دلیل افزایش گردش خون در این زمان دچار پوستی شفاف و چهره‌ای گلگون می‌شوند.

یکی از تغییراتی که در این هفته ممکن است برایتان پیش بیاید احساس تنگی نفس است چراکه قلب و ریه‌هایتان باید اکسیژن مورد نیاز جنین را تأمین کند پس اگر دچار تنگی نفس شدید، نگران نشوید. همچنین انرژی و احساس خستگی که در هفته‌های قبل وجود داشت کم کم از بین می‌رود و در این هفته به تدریج احساس سرخوشی بیشتری می‌کنید.

مهمترین عامل این افزایش انرژی و سرخوشی از بین رفتن حالت تهوع است. در مجموع می‌توان گفت هفته دوازدهم برای مادر هفته‌ای آسوده و آرام است با اینحال ممکن است برخی از مادران علائمی مانند سردرد، تهوع، خستگی، یبوست، تکرر ادرار و حساسیت پستان‌ها را تجربه کنند اما شدت این علائم به وضوح از هفته‌های قبل کمتر است.

مراقبت‌های لازم در هفته دوازدهم بارداری

حفظ بهداشت دهان و دندان

به دلیل تغییرات هورمونی و تغییرات ایجاد شده در بدن مادر ممکن است لثه‌ها دچار خونریزی شوند. اگر هنوز باردار نشده‌اید و صرفا تصمیم برای باردار شدن دارید بهتر است قبل از این تصمیم به دندانپزشک مراجعه کنید و از وضعیت سلامت دندان و دهانتان مطمئن شوید زیرا داروها و مواد مورد استفاده بی‌حسی برای ترمیم دندان ممکن است اثر منفی بر وضعیت نوزاد داخل شکم داشته باشد.

انجام غربالگری سه ماهه اول

به طور کلی در طی هفته‌های 11 تا 13 بارداری ممکن است نیاز باشد تا مادر سونوگرافی NT را انجام دهد. این سونوگرافی با ارزیابی مایع شفاف پشت گردن نوزاد امکان تشخیص زودهنگام اختلالات کروموزومی و ژنتیکی مانند سندروم داون، تریزومی 18 و اسپینابیفیدا را فراهم می‌کند. در صورت وجود مشکل در سونوگرافی NT ممکن است مادران برای انجام آزمایش نمونه‌برداری از پرز‌های جفتی یا CVS ارجاع داده شوند.

تغذیه مناسب

برای پیشگیری از یبوست بهترین کار این است که به وضعیت تغذیه خود توجه داشته باشید. خوردن مایعات و مواد غذایی دارای فیبر در هفته دوازدهم بارداری لازم است. همچنین خوردن شیرینی‌جات و مواد غذایی پرچرب مانند فست فود، چیپس، پفک و… را تا جایی که می‌شود محدود کنید.

ورزش کردن

ورزش سبک روزانه برای حفظ سلامت مادر و نوزاد ضروری است. بهتر است که با شیوه انجام صحیح ورزش در دوران بارداری آشنا باشید. اگر اطلاعات کافی در این زمینه ندارید بهتر است به یک متخصص مراجعه کنید زیرا که انجام ورزش نادرست در هفته دوازدهم بارداری باعث کمبود و کاهش اکسیژن‌رسانی به کودک می‌شود.

ورزش‌هایی مانند غواصی، کوه‌نوردی، فوتبال و فعالیت‌های ورزشی سنگین بسیار خطرناک هستند. از جمله تمرین‌هایی که می‌تواند برای وضعیت زایمان خانم‌ها مفید باشد تمرینات کگل است چراکه این تمرینات ماهیچه‌های کف لگن و واژن را تقویت می‌کند.

مراقبت‌های روانشناختی

علاوه بر توجه به مراقبت‌های جسمانی باید به وضعیت سلامت روان، صمیمت و روابط بین زوجین هم در این مدت توجه شود. به دلیل محدود شدن روابط جنسی ممکن است برخی همسران واکنش‌های نادرستی از خود نشان دهند و با کوچکترین اتفاقی پرخاشگری و تندخویی کنند.

بهتراست با مراجعه به یک روانشناس متخصص در زمینه امور جنسی این مسائل را مدیریت و حل و فصل کنید. با این حال با توجه به محدود شدن روابط جنسی باید بر بهبود روابط عاطفی و صمیمت بینتان متمرکز باشید. افسردگی، اضطراب و استرس مادر در این دوران به راحتی می‌تواند بر روی نوزاد داخل شکم اثرات منفی برجا گذارد.

حتما درباره مراقبت های مربوط به سه ماه اول بارداری بخوانید.

علائم اورژانسی نیاز به متخصص در هفته 12 بارداری

کم کم به ماه چهارم نزدیک می‌شوید اما هنوز خطرسقط وجود دارد. پس باید نسبت به علائمی هشیار باشید تا جنین به سلامت رشد کند. اگر علائم زیر را مشاهده کردید و یا شدت پیدا کردند؛ حتما به متخصص خود اطلاع دهید.

خونریژی واژینال

خارج شدن بافت یا ترشحاتی غیر طبیعی از واژن

درد های شدید لگن یا انقباضات ناحیه کشاله ران

تنگی نفس

درد در ناحیه شکم و پهلوها

افزایش ضربان قلب و تعریق

حتی اگر علائم را قبلا داشته اما هم اکنون شدت پیدا کرده اند حتما به اورژانس مراجعه نمایید. ممکن است شدت یافتن این علائم در هفته دوازدهم بارداری نشانه خطر باشد. اما نگران نباشید با مداخله متخصصین مشکل حل خواهد شد.

برای دریافت مشاوره در زمینه هفته دوازدهم بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا امکان برقراری رابطه جنسی در هفته دوازدهم بارداری وجود دارد؟

به طور کلی بهتر است رابطه جنسی در دوران بارداری، خصوصا هرچه که به ماه‌های آخر نزدیک می‌شوید کاهش پیدا کند. با این حال روش‌های صحیحی برای برقراری رابطه جنسی در این دوران وجود دارد. توصیه می‌شود با دریافت آموزش صحیح از طریق یک روانشناس متخصص در زمینه امور جنسی این کار را انجام دهید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: هفته دوازدهم بارداری | جنین در هفته 12 بارداری

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : هفته دوازدهم بارداری , جنین در هفته 12 بارداری, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 91 تاريخ : پنجشنبه 22 دی 1401 ساعت: 13:29

هفته چهاردهم بارداری با شروع تحولات جدید برای مادر و جنین همراه است. از این دوران معمولاً با عنوان دوران طلایی بارداری یاد می‌شود. چراکه بدن مادر با تغییرات سازگار شده و می‌تواند لذت بیشتری از بارداری خود ببرد. رشد موهای جنین نیز در این دوران شروع می‌شود و او می‌تواند به صورت مستقیم بایستد و سرش را نگه دارد.

علاوه بر این ممکن است برخی عوارض و حالات ناخوشایند هم در هفته چهاردهم بارداری‌وجود داشته باشد. آشنایی با تغییرات ایجاد شده در بدن مادر و جنین و راهکارهای خودمراقبتی در سه ماه دوم بارداری‌می‌تواند باعث کاهش نگرانی و اضطراب مادر شود که در ادامه بیشتر درباره آن صحبت خواهیم کرد. در صورت بروز هر گونه سوال مشاوره کودک دریافت کنید.

منبع: هفته چهاردهم بارداری | تغذیه در هفته 14 بارداری

هفته چهاردهم بارداری

هفته چهاردهم بارداری یعنی ورود به سه ماه دوم بارداری. جنین در این هفته با وزن 42 گرم و قد 9 سانتی متر به اندازه لیمو شیرین است. از هفته چهاردهم بارداری‌تا پایان بارداری 26 هفته باقی می‌ماند. در این هفته حرکت اجزای صورت جنین شروع می‌شود و جنین به مکیدن و جویدن انگشت شست شروع می‌کند.

در این هفته رشد بدن از رشد سر سریع تر است. دست وپای جنین در این دوران منعطف تر خواهد شد و لگد زدن های آرام او را احساس خواهید کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره بارداری کلیک کنید.

 

وضعیت جنین در هفته چهاردهم بارداری

جنین در هفته چهاردهم بارداری می‌تواند به صورت مستقیم بایستد و سرش را نگه دارد. مهمترین اتفاقی که در این هفته رخ می‌دهد این است که والدین می‌توانند برای اولین بار صدای قلب فرزندشان را بشنوند. علاوه بر این برخی از دستگاه‌های بدن برای اولین بار شروع به فعالیت می‌کنند، به عنوان مثال از این هفته به بعد جنین می‌تواند از طریق مایع آمنیوتیک موجود در رحم تغذیه کند. به عبارتی مایع آمنیوتیک وارد معده جنین می‌شود و سپس از طریق سیستم کلیوی وارد مجاری ادرار و دفع می‌‌گردد.

همچنین رشد موها در هفته چهاردهم بارداری آغاز می‌شود و موهای نرم و پشم مانندی روی سر، صورت و پیشانی جنین کم کم شروع به رشد می‌کند. وجود و رشد این مو باعث گرم شدن جنین می‌شود با این حال زمانیکه مقدار چربی در بدن جنین افزایش پیدا می‌کند این موهای ظریف هم از بین می‌روند. یکی دیگر از تغییراتی که در این هفته رخ می‌دهد این است که جنین کم کم شروع به تمرین تنفس می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مراحل رشد جنین کلیک کنید.

وضعیت مادر در هفته چهاردهم بارداری

در اکثر زنان باردار‌علائم و مشکلات ناخوشایندی که در سه ماه اول بارداری‌وجود داشت به مرور زمان و تدریجی از بین می‌رود. با این حال علاوه بر از بین رفتن و کمرنگ شدن علائم گذشته برخی علائم جدید در هفته چهاردهم بارداری‌ایجاد می‌شود. که شامل موارد زیر است.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

احساس درد‌های شکمی

هرچه که جنین بزرگ‌تر می‌شود عضلات و بافت‌های شکم هم بزرگ‌تر می‌شوند و دچار تغییر خواهند شد. این تغییرات می‌تواند منجر به ایجاد درد‌هایی در بدن مادر شود. به طور کلی اکثر دردهای شکمی که مادر تجربه می‌کند مربوط به سه ماهه اول بارداری است، با این حال برخی افراد در هفته چهاردهم بارداری هم درد شکمی را تجربه می‌کنند. اگر شدت دردهای شکمی زیاد و آزاردهنده بود بهتر است با یک پزشک مشورت کنید.

افزایش انرژی

به طور کلی در هفته چهاردهم بارداری خبری از علائم ناخوشایند مربوط به سه ماه اول بارداری نیست و به تدریج همه چیز بهتر می‌شود. این مسئله باعث می‌شود تا مادر انرژی و حالت خوشایند بیشتری داشته باشد چراکه مادر می‌تواند به بسیاری از فعالیت‌های لذت بخش خود برسد.

افزایش اشتها

در هفته چهاردهم بارداری، مادر با افزایش اشتها روبرو خواهد شد. با بزرگ‌تر شدن جنین و کاهش تدریجی حالت تهوع، مادر میل بیشتری به غذا خوردن پیدا می‌کند. با این حال مادر باید مراقب تغذیه خود باشد و از پرخوری پرهیز کند. به طور کلی در این دوران مادران، روزانه به 300 کالری بیشتر از قبل احتیاج دارند. به یاد داشته باشید اگر دو قلو یا چند قلو حامله باشید باید به مقدار بیشتری کالری بدست بیاورید. بهتر است این کالری از خوردن غذاهای سالم بدست بیاید نه از خوردن چربی‌ها و غذاهای فست فودی.

تغییرات هورمونی

در هفته چهاردهم بارداری حجم خون در عروق افزایش پیدا می‌کند و ترشح هورمون‌های بارداری منجر به تولید چربی بیشتری توسط غدد پوست می‌شوند. این مسئله می‌تواند منجر به شفاف‌تر و درخشان‌‌تر شدن پوست مادر شود. در برخی موارد ممکن است به دنبال این تغییرات هورمونی، پوست مادر حساس‌تر شده و دچار التهاب و خارش شود.

عوارض شایع مادر در هفته چهاردهم بارداری

از جمله عوارض شایع مادر در هفته چهاردهم بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تورم پا
  • خارش پوست شکم
  • تهوع
  • یبوست
  • تکرر ادرار
  • نفخ شکم
  • حساس شدن پستان‌ها
  • کمردرد

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سه ماه دوم بارداری کلیک کنید.

خودمراقبتی‌های لازم در هفته چهاردهم بارداری

با توجه به اینکه اکنون در سه ماهه دوم بارداری هستید بهتر است برای انجام معاینات بیشتر با پزشک خود ملاقات داشته باشید. در این دوران به احتمال زیاد دیگر دچار تهوع صبحگاهی نمی‌شوید. در نتیجه میلتان به خوردن غذا افزایش پیدا می‌کند. سعی کنید مایعات و میان وعد‌ه‌های سالم و تنقلات را به اندازه کافی مصرف کنید.

تحت هیچ شرایطی در هفته چهاردهم بارداری‌به دنبال کاهش وزن و رژیم گرفتن نباشید. نوشیدن مایعات به اندازه کافی و مصرف میوه و سبزیجات می‌تواند برای رفع یبوست موثر واقع شود. همچنین بهتر است از مواد غذایی که نفخ کمتری دارند استفاده کنید.

در طی هفته چهاردهم بارداری ممکن است میل بیشتری برای برقراری رابطه جنسی داشته باشید، بهتر است اطلاعات خود را درباره شیوه صحیح آمیزش جنسی بالا ببرید. به یاد داشته باشید که اگر رابطه جنسی را در دوران بارداری‌به شکل صحیح انجام دهید خطری برای شما و جنین وجود ندارد. با این حال گاهی به دلیل شرایط جسمانی، ممکن است پزشکتان این کار را ممنوع کرده باشد. برای اطلاعات بیشتر در ارتباط با شیوه صحیح رابطه جنسی از یک مشاور کمک بگیرید.

در هفته چهاردهم بارداری اگر تاکنون لباس بارداری و مناسب تهیه نکردید بهتر است هرچه سریع‌تر اینکار را انجام دهید. زیرا پوشیدن لباس تنگ و نامناسب می‌تواند تاثیر منفی بر سلامت جنین و مادر داشته باشد. ورزش منظم و سبک و پیاده روی را فراموش نکنید چراکه ورزش کردن علاوه بر افزایش سلامت بدن می‌تواند منجر به تقویت عضلات و بافت‌های بدن شود و بارداری‌را برای مادر راحت‌تر کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دوران بارداری کلیک کنید.

تغذیه مادر در هفته چهاردهم بارداری

تغذیه سالم در هفته چهاردهم بارداری بسیارحاز اهمیت است. در ادامه مواد غذایی ضروری که مادر باید مصرف کند اشاره کرده ایم.

  • آهن: باعث اکسیژن رسانی به جنین می‌شود.
  • پروتئین: برای رشد رحم و پستان مادر باردار لازم است.
  • کلسیم: به رشد استخوان ها و دندان های جنین کمک می‌کند.
  • فولات: ویتامین B است که خطر زایمان زودرس و نقص قلبی را کاهش می‌دهد.
  • ویتامین D: به ساخت استخوان و دندان های جنین کمک می‌کند.
  • امگا3: برای قلب، مغز، چشم و سیستم ایمنی بدن مفید است.
  • مایعات: حداقل 8 تا 12 لیوان آب در روز نقص لوله عصبی و بی کیفیتی شیر مادر را کاهش می‌دهد.

 

کلام آخر

هفته چهاردهم بارداری یعنی آغاز 3 ماه دوم بارداری مادر. در این هفته مادران باردار در سراشیبی قرار می‌گیرند و بارداری راحت تری را می‌گذرانند. و ناراحتی ها و حس هایی که در هفته های اول رخ می‌داده است، کمتر می‌شود. جنین در این دوران به سرعت رشد خواهد کرد. و سقط جنین کمتر اتفاق خواهد افتاد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این هفته از بارداری، از مشاورین کمک بگیرید. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هفته چهاردهم بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

به طور کلی در دوران بارداری بهتر است همیشه تحت نظارت پزشک باشید. با این حال اگر درد شکمی زیاد و آزاردهنده، احساس ضعف شدید، خستگی مفرط، تنگی نفس، تپش قلب و زرد شدن پوست را تجربه کردید آرامش خود را حفظ کنید و برای ارزیابی و بررسی بیشتر به پزشک و یا بیمارستان مراجعه کنید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: هفته چهاردهم بارداری | تغذیه در هفته 14 بارداری

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : هفته چهاردهم بارداری , تغذیه در هفته 14 بارداری, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 92 تاريخ : چهارشنبه 21 دی 1401 ساعت: 20:37

تنفر از همسر در بارداری برای شوهر چندان قابل درک نیست. بسیاری از مردان از اینکه همسرشان از آن‌ها دوری می‌جوید گله دارند. حتی گاه معتقدند خانم در حال نقش بازی کردن است. در این میان دعواها و کدورت‌ها بالا می‌گیرد. متخصصان خانواده برای کنترل اوضاع در قدم اول آموزش را راه حل مناسب می‌دانند.

بارداری یک اتفاق خوشایند ویک انتظار شیرین برای به دنیاآمدن فرزند. اما بارداری باعث تغییرات هورمونی می‌شود. این تغییرات، مشکلاتی را به همراه دارند. یکی از این مشکلات، تنفر خانوم از همسرش است. به این معنا که خانوم حتی از بوی بدن همسرش هم بیزار است. برای دریافت خدمات مشاوره بارداری کلیک کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

منبع: تنفر از همسر در بارداری | 6 علت و راهکار تنفر از شوهر

تنفر از همسر در بارداری

بارداری در خانوم ها با تغییرات بسیاری در بدن انها همراه است. تغییراتی مثل حالت تهوع، بی حالی و… برای خانم پیش می‌آید.

اما در برخی موارد خانوم ها از همسرخود بدشان می‌آید. از نزدیک شدن به همسرشان متنفر هستند. حتی بعضی اوقات حضور همسر باعث بد شدن حال شان و حالت تهوع در آن‌ها میشود.

در بعضی مواقع هم این تنفر باعث مشکلاتی بین زن و شوهر می‌شود. این مشکلات باعث دور شدن زن و شوهر از هم و کم شدن صمیمیت بین انها می‌گردد. اما سوالی که پیش می‌آید این است که منشاء این موضوع چیست؟ تنفر از همسر در بارداری دلایل مختلفی دارد که در ادامه اشاره می‌کنیم.

برای آشنایی با راه های کاهش مشکلات در بارداری کلیک کنید.

دلایل تنفر از همسر در بارداری

تغییرات هورمونی

در دوران بارداری هورمون خانوم ها بالا و پایین می شود. این نوسانات هورمونی باعث برهم‌خوردن خلق خانوم ها می‌گرد‌د. یکی از مواردی که در نتیجه تغییرات هورمونی ایجاد می شود، بیزاری خانوم از همسرش است. به این معنا که خانوم از همسرش متنفر است و نمی‌تواند او را تحمل کند.

تنفر از همسر در بارداری | بوی همسر

خانوم ها در دوران بارداری نسبت به بوهای مختلف حساس می‌شوند. ‌آن‌ها نمی توانند بوهای بد را تحمل کنند. بوی بدن همسر ممکن است، دلیل تنفرخانوم از همسرش باشد. در مواقعی ممکن است، این تنفر انقدر زیاد باشد که برای خانوم حتی یک زمان کوتاه تحمل همسر سخت باشد.

عدم آگاهی مرد از مسئولیت هایش

آقایان در دوران بارداری خانوم، وظایفی دارند. شما باید برای کاهش تاثیر بیولوژیکی تنفر از همسر در بارداری از مسئولیت های خود آگاه شوید. از قبیل، کمک به همسر، صحبت با خانم، وقت‌گذاشتن، زودتر به خانه آمدن؛ توجه به همسر و… که ممکن است آن را انجام ندهند. شاید به دلیل اینکه به مسئولیت های خود واقف نیستند. و شاید هم به این دلیل که می‌خواهند از مسئولیتشان شانه خالی کنند.

در هر صورت آقایان باید مسئولیت های خود را بدانند. و کامل آن را انجام دهند. چون انجام این وظایف به همسر حس خوب توجه می دهد. خانوم دلگرم به همسرش می‌شود که همسرش به او توجه می‌کند. و در جهت برآورده ساختن نیازهای او، و کمک به او آماده گام برداشتن است.

تنفر از همسر در بارداری | حساس شدن در برابر مشکلات

در طول زندگی مشترک هر زوجی بدون شک مشکلاتی وجود دارد. مشکلاتی که سهوی است، طرف مقابل با چشم پوشی و دامن‌نزدن از آن می‌گذرد. به این ترتیب خودرا کمتر ناراحت می‌کند. این چشم‌پوشی کمک می‌کند که زندگی شیرین تر شود.

اما در دوران بارداری به دلیل هیجانات پرنوسان خانوم نسبت به این اختلافات یا رفتارهای که مورد قبول او نیستند، حساس‌تر می شود. این موارد سبب ناراحتی خانوم می شود بالطبع به رابطه آن دو اسیب می زند.

مقایسه شرایط خود با همسر

در دوران بارداری، بخصوص زمانی که بارداری سختی را خانوم پشت سرمی‌گذارد، وضعیت خود را با همسرش مقایسه می کند. به این معنی که خانوم به این فکر می‌کنند که هردوی آنها بچه خواسته اند، اما چرا او باید این همه درد و رنج را تحمل کند. مشکلاتی که با آن‎ها در دوران بارداری مواجه است را با زندگی عادی همسر خود مقایسه می کند.در چنین شرایطی تنفر از همسر در بارداری بیشتر می شود.

چرا که خانوم احساس ناخوشایندی دارد. گمان می‌کند که عدالت وجود ندارد. و باعث احساس سرخوردگی، ناراحتی و همچنین بدبینی به همسر می‌شود. در نتیجه نسبت به همسرش احساس ناخوشایندی دارد. که باعث فاصله افتادن بین آن‌ها می‌شود.

برای جلوگیری و رفع دعوا در باداری کلیک کنید.

تنفر از همسر در بارداری | سردی همسر

در دوران بارداری تغییراتی در خانوم ها رخ می دهد. مثل تغییر در فرم بدن خانوم. بدن قبل از بارداری خانوم ها بیشتر مورد تایید شوهر است. به همین دلیل اقا از همسرش فاصله می گیرد و نسبت به او سرد می‌شود. بعضی از این تغییرات شامل تغییر در رفتار است. که باعث بهانه گیری، زودرنجی، پرخاشگری و… در خانوم ها می شود.

آقایان در چنین شرایطی نیز عموما ترجیح می دهند، به جای درست کردن شرایط از آن فرار کنند. این‌امر سبب دلخوری خانوم و دوری آن دو ازهم می‌شود.

راهکارهای کنار آمدن با تنفر از همسر در بارداری

یافتن دلیل تنفر ازهمسر

به دنبال دلیل تنفرتان از همسر باشید. یعنی کدام رفتار یا چه چیزی این احساس تنفر شما را تقویت می کند. یا با همسر خود درباره احساساتتان حرف بزنید. این کار باعث می شود شما منشا احساسات خود را پیدا کنید. حتی گاهی متوجه می‌شوید که این تنفر شما به دلیل تغییرات خلق و خوی شماست. و واقعا ربطی به همسرتان ندارد.

دورهمی دوستانه

اگر در دوره بارداری شرایط جسمی به شما اجازه می دهد، با دوستانتان وقت بگذرانید. بیرون بروید. یا به خانه آن ها بروید. آن‌ها را به خانه تان دعوت کنید. با دوستانتان خوش بگذرانید .حضور در این دورهمی ها کمک می‌کند از بار روانی شما کم شود. و باعث به حداقل رسیدن نواسانات خلقی شما شود.

خواب بیشتر

خانوم های باردار به خواب بیشتر در طول شبانه روز احتیاج دارند. به اندازه خوابیدن خانم باردار باعث ثبات خلق و خوی وی می شود. بهانه گیری و تنفر از همسر در بارداری وقتی استراحت کم‌باشد، زیاد می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دوران بارداری کلیک کنید.

رابطه جنسی بیشتر

بارداری به معنای اتمام رابطه جنسی نیست. بلکه شما می‌توانید باهمسرتان در طول دوران بارداری نیز رابطه داشته باشید. رابطه جنسی باعث ترشح هورمون سروتونین و اکسی توسین می شود. هورمون سروتونین، هورمون شادی است. و ترشح هورمون اکسی‌توسین باعث بیشتر شدن عشق میان زن و شوهر می شود. این هورمون ها باعث بیشترشدن استانه تحمل شما می شود.

برای آشنایی با اصول رابطه جنسی در بارداری کلیک کنید.

گرسنه نمانید

گرسنگی باعث افت قند می شود. میان وعده بخوریید. سعی‌کنید گرسنه نمانید، چون اگر گرسنه بمانید، قند شما افت می کند. افت قند باعث برهم خوردن خلق و خوی شما می شود. باعث کم شدن استانه تحمل شما می‌شود. ممکن است در این مواقع شدت تنفر از همسر در بارداری بیشتر شود.

ورزش کنید

ورزش در دوران بارداری توصیه شده و بسیار مفید است. فعالیت بدنی باعث آزادشدن هورمون سروتونین که هورمون شادی است می شود. این هورمون باعث افزایش تحمل شما می‌گردد.

ورزش هایی مثل یوگا و پیاده روی در دوران بارداری بسیار توصیه می شوند. هر کاری که منجر به ارام‌شدن ذهن و ارامش بیشتر می شود را تکرار کنید.

سخن آخر

در دوره بارداری نوسانات خلق و خو و حتی تنفر از همسر امری کاملا طبیعی است. نگرانی درباره آینده خود و اینده فرزند بسیار رایج است. خانوم ها در این دوران از اینکه نتوانند مسئولیت مادری خود را به درستی انجام دهند، هراس دارند‌. این هراس ها و نوسانات خلق و خو باعث بروز احساسات ناخوشایند وپایین امدن استانه تحمل در آن‌ها می‌شود.

یکی از پیامدهایی که نوسانات خلق به همراه دارد، تنفر از همسر در بارداری است. اگر زوجین در این دوران با اطلاعات کافی پیش بروند. و از تغییرات خلق و خو و مشکلاتی که باخود به همراه دارد آشنا باشند، می توانند به نحو احسن از این دوران عبور کنند. اقایان باید در این دوران با خانوم ها مدارا کنند، به او توجه کنند.

نباید بهانه گیری های خانوم باعث ناراحتی اقایان شود. نکته حائز اهمیت دیگر در این امر این است که زوجین اگاه باشند که این شرایط گذرا است ودائمی نیست.

برای دریافت مشاوره در زمینه تنفر از همسر در بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: تنفر از همسر در بارداری | 6 علت و راهکار تنفر از شوهر

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : تنفر از همسر در بارداری , 6 علت و راهکار تنفر از شوهر, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 78 تاريخ : سه شنبه 20 دی 1401 ساعت: 15:12

بیماری واریکوسل یک اختلال مردانه است. این بیماری از شایع‌ترین عوامل کاهش تعداد و کیفیت اسپرم در مردان نیز به شمار می‌رود. در این بیماری شبکه‌ سیاهرگی بالای بیضه دچار پیچ‌خوردگی و اتساع می‌شود. به دلیل تغییر کیفیت و تعداد اسپرم‌های تولید شده در بیماری‌واریکوسل ممکن‌است منجر به ناباروری مردان نیز شود.

با این حال‌Varicocele قابل اصلاح است. البته برخی از افراد مبتلا به‌Varicocele با مشکلات ناباروری مواجه نمی‌شوند. پزشک پس از معاینه می‌تواند این بیماری را تشخیص دهد و درمان را آغاز کند. تنها روش درمان‌Varicocele جراحی است. برای آشنایی بیشتر با واریکوسل، علائم، درمان و مراقبت‌های پس از درمان همراه ما باشید. برای دریافت خدمات مشاوره جنسی کلیک کنید.

منبع: واریکوسل | علائم ، علل و درمان واریکوسل

بیماری واریکوسل چیست؟

واریکوسل (Varicocele) را می‌توان نوعی واریس بیضه در نظر گرفت. بیضه‌ها درون کیسه بیضه قرار گرفته‌اند و علاوه بر آن‌ها، عروق سرخرگی و سیاهرگی که وظیفه خونرسانی به غدد تناسلی را بر عهده دارند نیز درون کیسه بیضه قرار گرفته‌اند. پیچ خوردن، بزرگ شدن و به طور کلی اختلال در شکل و کارکرد سیاهرگ‌های بیضه موجب به وجودآمدن بیماری‌واریکوسل می‌گردد.

بیماری‌Varicocele نسبتا بیماری شایعی است. هم‌چنین مهم‌ترین عامل تغییر کیفیت و کاهش تعداد اسپرم نیز به شمار می‌رود. در نتیجه بیماری‌واریکوسل می‌تواند از عوامل ایجادکننده ناباروری در مردان باشد. تشخیص و درمان‌Varicocele برای اصلاح موارد ناباروری لازم و ضروری است.

بیشتر مواردVaricocele یک طرفه و اغلب سمت چپ را درگیر می‌کند، زیرا سیاهرگی که خون بیضه چپ را به سیاهرگ کلیوی می‌برد نسبت به سمت راست بلندتر و با زاویه عمودتر قرار دارد. شیوع‌Varicocele در سنین زیر ۱۰سال نادر است و بیشتر در مردان جوان و مردانی که با ناباروری مراجعه می‌کنند، دیده می‌شود.

لطفا به صفحه اینستاگرام ذهن نو مراجعه کنید.

علائم و نشانه های واریکوسل

معمولا افراد مبتلا به‌واریکوسل از علامت خاصی شکایت نمی‌کنند. درحالی‌که این افراد علائمی دارند اما متوجه آن‌ها نمی‌شوند. برخی از علائم و نشانه‌های Varicocele به شرح زیر است.

_ اختلال در باروری

_ لمس توده یا گره بدون درد در کیسه بیضه

_ تغییر در اندازه بیضه‌ها (معمولا بیضه سمت چپ بزرگتر و سنگین‌‌تر است)

_ بزرگ شدن و پیچ خوردگی رگ‌های درون کیسه بیضه که شبیه به کیسه پر از کرم است

درد: این درد پس از انجام فعالیت‌های سنگین افزایش می‌یابد. هم‌چنین درد با ایستادن طولانی شدت یافته و با دراز کشیدن تا حدودی تسکین می‌یابد.

تشخیص Varicocele

معاینه فیزیکی روش معمول تشخیص بیماری‌Varicocele در مردان است. کیسه بیضه به علت بزرگ شدن و پیچ خوردگی سیاهرگ‌ها ظاهری کرمی شکل پیدا می‌کند که در معاینه قابل مشاهده و لمس است.

اگرواریکوسل به قدر کافی رشد نکرده باشد، پزشک از بیمار می‌خواهد نفس عمیقی بکشد و بینی خود را نگه دارد. سپس به بررسی عروق متسع شده بیضه پرداخته تا بتواندVaricocele را تشخیص دهد.

همه موارد Varicocele با معاینه فیزیکی قابل تشخیص نیست. بنابراین پزشک در چنین مواردی از سونوگرافی کمک می‌گیرد. با فرستادن امواج صوتی به داخل بدن می‌توان به تصاویر دقیقی دست یافت. این تصاویر به تشخیص دقیق و نهایی واریکوسل و رد سایر بیماری‌ها کمک می‌کند.

برای آشنایی با انواع راه های جایگزین برای فرزندآوری مشاوره بارداری دریافت نمایید.

درمان واریکوسل

شاید برخی افراد با شنیدن‌ Varicocele و خطر ناباروری نگران و مضطرب شوند. به آن‌ها متذکر شوید که واریکوسل یک بیماری خوش‌خیم و قابل اصلاح است. درمان دارویی برای‌واریکوسل وجود ندارد و تنها به کمک روش جراحی می‌توان آن را درمان نمود. هدف از جراحی‌واریکوسل، هدایت صحیح جریان خون در سیاهرگ‌ها و عروق کیسه بیضه است.

کیفیت اسپرم‌ها را می‌توان با درمان‌واریکوسل افزایش داد، البته همواره‌واریکوسل کیفیت اسپرم‌ها را تغییر نمی‌دهد. گاهی درمان‌واریکوسل ممکن است با عوارضی برای فرد همراه باشد. عود مجدد Varicocele، عفونت، آسیب به سرخرگ‌ها و سایر عروق، هیدروسل یا تجمع مایع در کیسه بیضه از عوارض درمان‌Varicocele به شمار می‌روند.

برای آشنایی با سایر دلایل ناباروری مردان کلیک کنید.

مراقبت‌های پس از درمان

  • اغلب افرادی که تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند، همان روز یا حداکثر تا روز بعد مرخص خواهند شد.
  • فرد روز اول بعد از جراحی محدودیت حرکت دارد و تنها در صورت لزوم باید حرکت کند.
  • اگر محل عمل طی دو الی سه روز پس از جراحی فاقد ترشح باشد، می‌توانید پانسمان را برداشته و استحمام کنید.
  • مصرف مایعات چند ساعت پس از عمل آغاز می‌شود.
  • تقریبا فرد دو هفته باید استراحت کرده و پس از دو هفته فعالیت‌های روزمره را انجام دهد. از انجام فعالیت‌های سنگین پس از دو هفته همچنان خودداری نماید.
  • ۷ تا ۱۰ روز بعد برای کشیدن بخیه‌ها اقدام کنید.
  • بهتر است رابطه جنسی را حداقل یک هفته پس از عمل مجددا آغاز نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بیماری‌های مردان در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: واریکوسل | علائم ، علل و درمان واریکوسل

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : واریکوسل , علائم , علل و درمان واریکوسل, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 101 تاريخ : يکشنبه 18 دی 1401 ساعت: 15:58

بیماری های ژنتیکی در کودکان به دلیل نابهنجاری و اختلال در ژنتیک رخ دهد. از جمله مهم‌ترین مسائلی که در ایجاد نابهنجاری‌های ژنتیکی وجود دارد عامل وراثت و خانواده است. عمدتاً بیماری‌های ژنتیکی به دلیل جهش‌هایی در دی.ان.ای و کروموزوم‌های فرد رخ می‌دهد. دانشمندان حیطه‌های مختلف تحقیقات گسترده‌ای در ارتباط با شناسایی و علل و درمان بیماری های ژنتیکی در کودکان انجام داده‌اند، با این حال تاکنون شیوه اثرگذاری و علت این نابهنجاری‌ها و اختلالات به طور دقیق مشخص نشده است.

آشنایی با بیماری‌های ژنتیکی می‌تواند تاثیر زیادی در ارتباط با شناسایی و مداخله زودهنگام داشته باشد؛ زیرا که در بسیاری موارد عدم شناسایی و مداخله‌های بهنگام بیماری‌های ژنتیکی می‌تواند مشکلات زیادی را در آینده برای خانواده و فرد مبتلا به وجود بیاورد.

منبع: بیماری های ژنتیکی در کودکان

بیماری های ژنتیکی در کودکان

همانطور که از نام این بیماری‌ها مشخص است، بیماری های ژنتیکی به دلیل وجود اختلال و نابهنجاری در ژنتیک فرد رخ می‌دهند. برخی از افراد به طور مادرزادی دچار بیماری های ژنتیکی می‌شوند برخی دیگر هم فقط مستعد ابتلا به یک بیماری خاص هستند. عمدتاً بیماری‌های ژنتیکی که چهار دسته اختلالات وراثتی تک‌ژنی، اختلالات وراثتی چندعاملی، ناهنجاری‌های کروموزومی و اختلالات میتوکندریایی دسته بندی می‌شوند.

جهش‌های ژنی می‌تواند به صورت تصادفی رخ دهد یا در اثر قرار گرفتن در معرض تراتوژن‌ها یا آلودگی‌های محیطی مانند مواد رادیو اکتیو، اشعه ایکس و.. ایجاد شود. میزان شیوع بیماری های ژنتیکی در جوامع و نژاد‌های مختلف متفاوت است از این جهت برخی از نژادها در برابر برخی بیماری‌ها بیشتر آسیب‌پذیر هستند. به عنوان مثال بیماری کم خونی داسی شکل در جوامعی که در مناطق مدیترانه‌ای زندگی می‌کنند بیشتر است.

 

انواع بیماری های ژنتیکی در کودکان

در ادامه انواع مختلف بیماری های ژنتیکی در کودکان توضیح داده می‌شود. در صورتی که در این زمینه سوالی دارید، از خدمات مشاوره کودک استفاده نمایید.

سندروم داون

یکی از رایج‌ترین و قابل تشخیص‎ترین اختلالات ژنتیکی، سندروم داون است. شیوع این اختلال به قدری زیاد است که در هر 600 تا 900 نوزاد زنده یک نفر به سندروم داون مبتلا است. این اختلال به دلیل تکثیر اضافی کروموزم 21 و سن بالای مادر ایجاد می‌شود. از نظر ظاهری این افراد به نسبت سایر افراد تفاوت‌هایی را دارند که از جمله این تفاوت‌ها می‌توان به پوست زیاد در گردن، شکاف‌های عمیق در زبان، عقب ماندگی ذهنی خفیف و متوسط، زبان بیرون زده، دست‌های پهن و ضخیم و… اشاره کرد.

همچنین میانگین عمر مبتلایان به سندروم‌داون کمتر از 40 سال است، با این حال امروزه به دلیل پیشرفت‌های پزشکی و رفاه زندگی میانگین عمر این افراد کمی افزایش پیدا کرده است. برای آشنایی بیشتر با سندروم داون کلیک کنید.

بیماری های ژنتیکی | سندروم پاتو

سندروم پاتو یا به اصطلاح تریزومی 13 یک بیماری کروموزومی نادر و کمیاب است و در اکثر مواقع به علت 3 عددی بودن کروموزوم 13 رخ می‌دهد. نوزادان مبتلا به سندروم پاتو دارای ویژگی‌هایی همچون میکروسفالی، معلولیت ذهنی شدید، انگشت اضافه، نارسایی‌های کلیوی و قلبی، نقص چشمی، لب شکری و… هستند. اکثر نوازادان مبتلا به سندروم پاتو بیش از 3 روز زنده نمی‌مانند با این حال تعداد کمی از این نوزادان تا حدود 6 ماه به زندگی ادامه می‌دهند و در موارد نادری تا دوران نوجوانی زنده می‌مانند.

دیستروفی ماهیچه‌ای

دیستروفی ماهیچه‌ به معنای ضعف و کاهش قدرت ماهیچه رخ می‌دهد که عمدتا به دلیل اختلال وراثتی ایجاد می‌شود. اختلال دیستروفی ماهیچه‌‎ای به دو نوع کلی دیستروفی ماهیچه‌ای “داچن یا دوشن” و “بکر” دسته بندی می‌شود. به طور کلی علائم این دو نوع دیستروفی ماهیچه‌ای همانند یکدیگر است، از جمله این علائم می‌توان به خستگی، عقب ماندگی ذهنی، ضعف ماهیچه، مشکلات قلبی و تنفسی، بدشکلی استخوان‌ها و… اشاره کرد. شدت و سرعت رشد دیستروفی ماهیچه‌ای بکر در بدن نسبت به نوع دوشن کمتر است همچنین به شیوع دیستروفی ماهیچه‌ای بکر در پسران کمتر است.

بیماری های ژنتیکی | سندروم ویلیامز

یکی دیگر از انواع اختلالات ژنتیک سندروم ویلیامز است که به دلیل حذف یک ژن غالب در کروموزوم 7 روی می‎‌دهد. مهمترین ویژگی این افراد این است که چهره فرد مبتلا به شکل غیر معمولی تبدیل می‌شود. سندروم ویلیامز بر وضیعت‌های مختلفی از جمله قلب، رگ‌های خونی، کلیه، کوتاهی قد، چهره غیر عادی، پیشانی بلند، فرو رفتگی پل بینی، فاصله زیاد بین دندان‌ها، بیش فعالی، مهارت‌های فضای و… تاثیر می‌گذارد.

سندروم ادوارد

‌می‌توان گفت پس از سندروم داون، شایع‌ترین بیماری ژنتیکی ناشی از تریزومی (سه تایی بودن کروموزم‌ها) سندروم ادوارد است. به طور کلی بیش از 130 نابهنجاری مختلف در کودکان مبتلا به این سندروم مشخص شده است و زنان به میزان بیشتری به این سندروم مبتلا هستند. رایج‌ترین مشکل این کودکان نارسایی قلب و کمبود وزن است. از جمله علائم دیگر این کودکان می‌توان به چشمان ضعیف، ناتوانی در مکیدن، آرواره کوچک، چانه عقب رفته، گوش کم ارتفاع، چانه محدب و… اشاره کرد.

بیماری های ژنتیکی | سندروم x شکننده

سندروم x شکننده یک اختلال ژنتیکی است که مشخصه اصلی آن کم‌توانی ذهنی خفیف تا متوسط است و تاکنون شایع‌ترین علت عقب ماندگی ذهنی می‌باشد. این بیماری به دلیل اختلال در کروموزم x پیش می‌‎آید در نتیجه شیوع آن در پسران بیشتر از دختران است. از جمله علائم این کودکان می‌توان به صورت و فک دراز، فک پایینی بزرگ، بیضه‌های بزرگ، بینی پهن، چین‌های عمیق در پا و… اشاره کرد.

تالاسمی

بیماری‌های تالاسمی به انواع مختلفی از اختلال‌های ارثی خونی اشاره دارند که بر گلبول‌های قرمز تاثیر می‌گذارند به طوری که باعث توقف فعالیت گلبول‌های قرمز جهت تولید هموگلوبین خون می‌شوند و در نتیجه کم خونی شکل می‌گیرد. از جمله علائم فرد مبتلا به تالاسمی می‌توان به تنگی نفس، خستگی، بزرگ شدن طحال، شکستگی استوخوان و… اشاره کرد.

سندروم دی جرج

سندروم دی‌جرج معمولاً در کودکان مبتلا به نارسایی قلبی مشاهده می‌شود. این اختلال به دلیل حذف شدن قسمت کوچکی از کروموزوم 22 به وجود می‌آید. انواع مشکلاتی که این کودکان به آن مبتلا می‌شوند شامل مشکلات قلبی، سیستم ایمنی بدن، تعادل کلسیم، مشکلات گفتاری، اختلال یادگیری و… می‌باشد.

بیماری های ژنتیکی | بیماری تای ساکس

فقدان آنیزم خاصی در بدن به نام آنزیم هگزوز آمینداز باعث ایجاد بیماری‌ای به نام تای ساکس می‌شود. حالت‌های مختلفی از این بیماری از زمان تولد تا زمان 5 سالگی وجود دارد. عمدتاً این افراد مبتلا به بیماری تای ساکس در سنین کودکی از بین می‌روند. تای ساکس منجر به آسیب و تخریب سیستم عصبی و مغزی و مشکلات نورولوژیک پیشرونده می‌شود. از جمله مشکلاتی که این کودکان با آن مواجهه می‌شوند ناتوانی در تکان دادن و حرکات فیزیکی، انواع تشنج، نابینایی، فلج عمومی، معلولیت ذهنی شدید و… می‌باشد. تاکنون متاسفانه درمانی برای این بیماری پیدا نشده است.

کم خونی داسی شکل

یکی دیگر از مشکلات ژنتیکی ناشی از خون، کم خونی داسی شکل است که به دلیل هموگلوبین معیوب شناخته می‌شود. ظاهر سلول‌های هموگلوبین این افراد شبیه داس، تیز و سفت است، به همین دلیل نام این بیماری کم خونی داسی شکل است. این بیماری در برخی جوامع و نژادها بیشتر است و به طول کلی افراد مبتلا به این بیماری در برابر بیماری مالاریا مقاومت بیشتری دارند. با این حال داسی بودن شکل سلول‌ها باعث می‌‎شود که مویرگ‌های کوچک به یکدیگر بچسبند و مفاصل و سایر اعضای بدن را تخریب کنند. برای آشنایی بیشتر با اختلال کم خونی داسی شکل کودکان کلیک کنید.

سندروم جنین الکلی

سندروم جنین الکلی یا جنین الکلیزه یکی از مشکلاتی است که به دلیل اعتیاد و مصرف بیش از حد مشروبات الکلی مادر در حین بارداری به وجود می‌آید. مصرف بیش از حد الکل مادر می‌تواند در دوران بارداری بر جنین تاثیر منفی بگذارد و نوزاد متولد شده از همان ابتدای تولد مشکلاتی مانند ناهبهنجاری‌های مغزی، بینایی، شنوایی، کم توانی ذهنی، قلبی و ریوی و… را تجربه کند.

بیماری های ژنتیکی | سرطان

سرطان یکی از بیماری‌هایی است که به علت عوامل زیستی روانی اجتماعی رخ می‌دهد. با این حال یکی از جدیترین علت‌های ابتلا به سرطان مسائل ژنتیکی است. زیرا در خانواده‌هایی که یک فرد مبتلا به سرطان وجود داشته باشد به احتمال بیشتری سایر افراد خانواده به آن بیماری دچار می‌شوند. در نتیجه فرد می‌تواند ژن بیماری سرطان را به ارث برده باشد.

بیماری هانتینگتون

یکی از بیماری‌های ژنتیکی که در سنین بزرگسالی رخ می‌دهد بیماری هانگتینگتون است. مشخصه بیماری هانگتینگتون این است که به تدریج و به آرامی در طول زمان بر عملکرد و کارکرد‌های شناختی و وضعیت حرکتی بیماران تاثیر منفی می‌گذارد، و این تخریب آنقدر ادامه پیدا می‌کند تا فرد مبتلا فوت می‌شود.

سندروم آنجلمن

سندرم آنجلمن در اثر حذف شدن بخشی از کروموزوم 12 و 15 روی می‌دهد. این عارضه معمولاً از مادر به ارث می‌رسد و نرخ شیوع آن به طور دقیق مشخص نیست. از جمله علائمی که این بیماران آن را تجربه می‌کنند شامل موی بور، چشمان آبی، صورت دیسمورفیک، نازک بودن لب بالا، چانه تیز، صرع، دور سر کوچک و… می‌باشد.

سندروم کلاین فلتر

سندروم کلاین فلتر یکی از بیماری‌های ژنتیکی است که به علت خطا در زمان لقاح ایجاد می‌شود. ویژگی منحصر به فرد سندروم کلاین فلتر این است که فقط پسران را درگیر می‌کند. پسران مبتلا به این بیماری یک کروموزم x بیشتر دارند. از جمله علائم این بیماران شامل بیضه‌های کوچک، پستان بزرگ، قد بلند، معلولیت ذهنی خفیف تا شدید، مشکلات یادگیری مبتنی بر زبان، محدودیت در توانایی ارتباط و… می‌باشد. برای آشنایی با راه های جلوگیری از ابتلا به سندروم کلاین فلتر کلیک کنید.

 

سایر اختلالات ژنتیکی در کودکان

بیماری هیدروسفالی در نوزادان

بیماری ماکروسفالی در کودکان

سندرم ترنر

 

تشخیص بیمارهای ژنتیکی در کودکان

تشخیص بیماری های ژنتیکی در کودکان بخصوص در سن پایین بیمار مهم است. حتی اگر فکر می کنید که تاثیر خاصی بر زندگی کودکان ندارد، باید بدانید که آینده را نمی توان پیش بینی کرد و ممکن است این مشکل تحت گسترده ای زندگی فرزندتان را تحت تاثیر قرار دهد و مشکلات جدی را در زندگی آینده و حتی بعد از ازدواج برای او به وجود آورد. به صورت کلی بیماری های ژنتیکی در کودکان با یک معاینه فیزیکی مشخص می شود ولی در مواردی خاص نیاز به آزمایش هایی خاص از جمله بررسی کروموزوم ها و یا DNA، آزمایش خون و آزمایش های بیوشیمیایی است.

 

روش های تشخیص بیماری ژنتیکی در کودکان

از جمله روش های تشخیص بیماری های ژنتیکی در کودکان می توان به موارد زیر اشاره داشت :

معاینه فیزیکی

برخی از علائم و نشانه های فیزیکی همانند حالت چهره و … می تواند تشخیص بیماری ژنتیکی در کودکان را نشان دهد. معمولا متخصصان یک معاینه فیزیکی کامل را برای تشخیص بیماری ژنتیکی در کودکان انجام می دهند؛ که شامل اندازه گرفتن فاصله دور سر، فاصله بین چشم ها و طول بازوها و پاها می باشد.

بسته به وضعیت کودک ممکن است سیستم عصبی و حالات چشم او نیز مورد بررسی قرار گیرد. ممکن است در این روش از تصویر برداری با اشعه ایکس، توموگرافی کامپیوتری ( CT scan) و … نیز برای بررسی ساختار بدن کودک نیز استفاده گردد.

بررسی سابقه پژشکی

سابقه پزشکی موجود کودک بخصوص سابقه زمان تولد می تواند سرخ هایی در مورد بیماری های ژنتیکی در او را مشخص کند. این سابقه پزشکی می تواند شامل سلامت گذشته ، بستری شدن، جراحی، آلرژی، دارو درمانی و نتایج آزمایشات پزشکی یا ژنتیکی باشد.

سابقه پزشکی خانواده

اغلب بیماری های ژنتیکی ریشه در خانواده دارند. از همین رو اطلاعات موجود در مورد سلامت اعضای خانواده می تواند ابزار بسیار مهمی برای تشخیص بیماری های ژنتیکی در کودک باشد.

تست های آزمایشگاهی از جمله آزمایش ژنتیک

آزمایش های ژنتیک مولکولی، کروموزومی و بیو شیمیایی برای تشخیص اختلالات ژنتیکی استفاده می شوند. سایر تست های آزمایشگاهی نیز می توانند در تشخیص بیماری های ژنتیکی در کودکان کمک کنند.

 

ازدواج فامیلی

برای اساس تحقیقات انجام شده توسط kidshealth یکی از مواردی که تاثیری زیادی در بیماری های ژنتیکی در کودکان دارد ازدواج فامیلی است. در ازدواج های فامیلی بیماری های ژنتیکی بیشتر از ازدواج های دیگر دیده می شود. به همین دلیل باید در این ازدواج ها زوجین بیشتر از مراقب بیماری های ژنتیکی در کودکان باشند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه بیماری های ژنتیکی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا بیماری‌های ژنتیکی قابل درمان هستند؟

به طور کلی درمان بیماری‌های ژنتیکی می‌تواند در بهترین حالت شامل بهبود برخی از عملکردها و کم کردن مشکلات باشد. امکان درمان کامل بیماری ژنتیکی به طوریکه فرد مبتلا حالتی از عدم بیماری را تجربه کند امکان پذیر نیست، اما امکان بهبود علائم و شرایط برای فرد وجود دارد.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: بیماری های ژنتیکی در کودکان

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : بیماری های ژنتیکی در کودکان, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 115 تاريخ : يکشنبه 18 دی 1401 ساعت: 15:56

دست بزن در کودک اگر درمان نشود تا بزرگسالی با او همراه خواهد شد. این رفتار به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهمترین آنها رفتار و تربیت والدین است. کودکان از ابتدای تولد کتک زدن را با خود همراه نمی‌آورند. پس با مشاهده رفتار والدین و تربیتی که توسط پدر و مادر صورت می‌گیرد، کودک رفتارها را آموزش می‌بیند. والدین برای جلوگیری از این اتفاق باید مهارت های آموزشی را به کودکان یاد بدهند.

به کودکان آموزش دهید که با استفاده از بیان احساسات و هیجانات، خود را تخلیه کند. به او بگویید که برای رفع نیازها حتما لازم به کتک کاری، جیغ و گریه نیست. برای نحوه آموزش مهارت های یادگیری از روانشناسان کودک کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

منبع: دست بزن در کودک | چرا بچم دست بزن داره ؟

دست بزن در کودک

دست به زن در کودک یکی از مشکلات شایع در والدین است. پدر و مادر ها در صورت مشاهده این رفتار کودکان را تنبیه می‌کنند. اما آگاه باشید که تنبیه به هر شکلی در کودکان، رفتار بد آنها را تشدید می‌کند. تربیت درست کودک، آموزش رفتار با دیگران و واکنش مناسب در برابر رفتارهای کودک از رفتار دست بزن در کودک پیشگیری می‌کند.

اما اگر فرزند شما با این مشکل مواجه بود باید علل رفتار را ریشه یابی کرد تا درمان مناسبی برای علل این رفتار صورت بگیرد. والدین باید با آموزش های لازم و کمک از روانشناسان متخصص در حوزه کودک نحوه رفتار با فرزند خود را آموزش ببینند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تربیت فرزند کلیک کنید.

علل دست بزن در کودک

کتک و دست بزن در کودکان با پرخاشگری زیر 2 سال متفاوت است. کودکان دست بزن را یا از دیگران مشاهده کرده اند یا یاد گرفته اند. بنابراین باید علل دست‌بزن در کودک را بررسی کنیم و مهارت های لازم را آموزش دهید. در ادامه به علل دست بزن در کودک اشاره کرده ایم.

برای دنبال کردن صفحه اینستاگرام ذهن نو کلیک کنید.

1. تنبیه بدنی کودک

یکی از عوامل دست بزن در کودک، کتک خوردن مداوم کودک از پدر یا مادر است که باعث از بین رفتن ترس او می‌شود. همین امر باعث می‌شود که کودک کتک زدن را کار بدی نداند. تنبیه بدنی کودکان عوارض و پیامدهای بدی را به دنبال دارد و با این کار به کودک آموزش می‌دهید که دوست داشتن پدر و مادر با کتک تناقض ندارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تنبیه بدنی کودک کلیک کنید.

2. دست به بزن در کودکان برای جلب توجه

یکی از علل دست بزن در کودک، جلب توجه است. شاید کودک با هر بار کتک، والدین به او توجه می‌کنند. به همین دلیل آموزش می‌بیند که برای توجه باید کتک بزند. گاهی این توجه مثبت و گاهی منفی است، اما مهم در معرض دید بودن است. کودکان برای جلب توجه هر کاری را انجام می‌دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه جلب توجه در کودکان کلیک کنید.

3. تشویق به کتک

تشویق به کتک نوعی از علل دست بزن کودک است. احتمالا شنیده اید که برخی از والدین کودکان را به کتک زدن تشویق می‌کنند. برای مثال: اگر فلان کودک تورو زد توام اونو بزن!!! با این روش کودک یاد می‌گیرد که دست‌بزن کار خوبی است.

4. دست بزن در کودکان به علت عصبانیت

گاهی کودکان برای تخلیه هیجانات و خشم شروع به کتک می‌کنند. کودکان روش های زیادی برای تخلیه هیجانات خود بلد نیستند و فقط از راه جیغ، سر و صدا، درگیری و کتک خود را تخلیه می‌کنند. عصبانیت نوعی بیانگر دردها و ناکامی های کودکان است که با کتک و دست بزن فروکش می‌کند. همه ما کودکانی را دیده ایم که زمان عصبانیت شروع به زدن دیگران می‌کند. عصبانیت یکی از علل دست بزن در کودک است.

برای آشنایی با راه های کاهش پرخاشگری کودکان کلیک کنید.

5. رسیدن به خواسته ها

یکی از علل دست بزن در کودک، رسیدن به خواسته ها است. اگر فقط یک بار نیازهای کودک خود را با دست بزن او برطرف کرده باشید، او عادت به این رفتار خواهد کرد و برای هر خواسته خود شروع به کتک خواهد کرد.

6. محبت بیش از حد

محبت بیش از حد یا به نحوی با هر ساز فرزند رقصیدن یکی از علل دست بزن در کودک است. این رفتار والدین نشان از غلط نبودن هر کار کودک است. و به او اجازه هر اشتباهی داده می‌شود.

7. رفتار والدین

شاید مهم‌ترین علل دست بزن در کودک، مشاهده باشد. کودکان آینه رفتار والدین هستند. کودکانی که در خانواده ای پر تنش با تنبیه بدنی به دنیا آمده اند، به مرور عین رفتار والدین خود عمل می‌کند. والدین پر رنگ ترین نقش در تربیت کودکان خود دارند.

حتما درباره تاثیر دعوای والدین بر فرزندان کلیک کنید.

چگونگی واکنش به دست بزن در کودک

واکنش والدین با دست بزن در کودک، این رفتار را تقویت یا تضعیف می‌کند. شما با رفتار خود راه درست و غلط را به کودک خود آموزش می‌دهید. در ادامه در رابطه با چگونگی واکنش به دست بزن در کودک اشاره کرده ایم.

  • در تربیت کودکان خود به او رفتار درست و غلط را آموزش دهید. اگر دعوایی در بیرون، فیلم، تلویزیون و … رخ داد. و شروع به کتک کاری شد از عواقب آن به کودک خود بگویید.
  • سعی کنید به کودک خود در رابطه با امنیت او اطمینان دهید. و به او بگویید که در کنارش و مراقبش هستید.
  • کودکان برای تخلیه هیجان نیاز به گریه و جیغ دارند. بهتر است جلوی اشک و داد او را نگیرید تا به این صورت آرام شود.
  • از برطرف کردن نیازهای کودک خود در حال کتک زدن دست بردارید. به گونه ای که عادت به این رفتار بد نکند.
  • اگر دعوایی بین کودکان رخ داد به سرعت او را از صحنه خارج کنید و بعد که آرام شد با او صحبت کنید.
  • عذر خواهی و پذیرش اشتباه را به کودک خود آموزش دهید.
  • زمانی که کودکتان واکنش درستی به خشم خود نشان داد، به او پاداش بدهید و تشویقش کنید.
  • با کمک روانشناس ریشه و علل دست بزن در کودک را بررسی کنید. و به دنبال راهکار مناسب با او باشید.

برای دریافت مشاوره تلفنی کودک کلیک کنید.

راه های جلوگیری از دست بزن داشتن در کودک

دست بزن در کودکان اگر ریشه یابی و جلوگیری نشود تا بزرگسالی با او همراه خواهد شد. برای جلوگیری از دست بزن در کودکان راه هایی وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم.

1. در صورت کتک کاری کودکتان را سریعا جدا کنید

اولین مرحله برای جلوگیری از دست بزن در کودک، جدا کردن او از محل حادثه است. او را به گوشه ای ببرید و با آرامش با کودک خود صحبت کنید و به او توضیح دهید. که در هنگام تنهایی به نیازها و خواسته های او پاسخ خواهید داد.

2. توجیهات کودک خود برای کتک زدن را نپذیرید

قطعا زمانی که کودکتان را برای این اتفاق دعوا کنید به شما توضیحاتی برای توجیه رفتار خود خواهد داد. توضیحات او را قبول نکنید و به او بگویید هیچ توجیهی قابل قبول نیست و کار اشتباهی است. از فرزندتان بخواهید تا معذرت خواهی کند.

3. ارتباط کلامی را آموزش بدهید

برای جلوگیری از دست بزن در کودک، آموزش ارتباط کلامی لازم است. به کدک یاد دهید تا احساسات و هیجانات خود را به زبان بیاورد. با کتک کاری، جیغ و گریه کسی متوجه نیازهای او نخواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مهارت های ارتباطی کودکان کلیک کنید.

4. محبت به کودک را فراموش نکنید

گاهی کودکان برای جلب توجه شروع به کتک کاری می‌کنند. برای جلوگیری از دست بزن در کودک به او محبت کنید. مشغله شغلی، فکری و زندگی والیدن، کودکان را از ابراز علاقه محروم می‌کند. برای سلامت روان فرزندان هر روز زمان مشخصی را برای وقت گذراندن با کودک خود سپری کنید.

5. در رفتار خود تجدید نظر کنید

همانطور که گفته شد یکی از علل دست بزن در کودک، مشاهده رفتار والدین بود. عصبانیت، فریاد و کتک زدن بر سر کودکان آنها را با این رفتار آشنا خواهد کرد. برای جلوگیری از دست بزن در کودک، والدین نیز باید دقت بر رفتار خود داشته باشند.

6. کودک را به کاری اجبار نکنید

ششمین راهکار برای جلوگیری از دست بزن در کودک، مجبور نکردن او به کارهای متفاوت است. درخواست کارهای گروهی و عمل کردن به آنها زمانی صحیح است که کودک علاقه ای به این کار داشته باشد. اگر به اجبار از او بخواهید که با کودکی بازی کند، قطعا به دعوا ختم خواهد شد.

7. آموزش مهارت حل مشکل به کودک

آخرین راهکار برای جلوگیری از دست بزن در کودک، یادگیری مهارت ها است. به کودک خود مهارت های حل مشکل را آموزش دهید. و از او بخواهید در موقعیت های مختلف و شرایط سازگار باشد و احساسات خود را بیان کند. با نمایش، عروسک بازی، کتاب داستان، کارتون و بازی این مهارت ها را به کودک خود آموزش دهید.

8. حتما برای بررسی سلامت به متخصص مراجعه کنید

شاید برای تان غیر قابل قبول باشد. اما احتمال وجود یک اختلال جدی تر در کودک تان وجود دارد. بنابراین حتما برای چکاپ هم که شده، فرزندتان را به متخصص کودک ببرید. برای آشنایی با انواع اختلالات رفتاری کودکان کلیک کنید.

کلام آخر

کتک زدن کودک توسط والدین این اجازه را به او می‌دهد که اگر خشمگین شد باید شروع به پرخاشگری کند. رفتار والدین به شدت بر تربیت کودکان تاثیر گذار است. اگر والدین آموزش رفتار صحیح با کودک را ببینند با چنین مشکلی مواجه نخواهند شد.

کمک روانشناس و مشاوران کودک آینده فرزند شما را تضمین می‌کند. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دست بزن در کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: دست بزن در کودک | چرا بچم دست بزن داره ؟

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : دست بزن در کودک , چرا بچم دست بزن داره ؟, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 119 تاريخ : شنبه 17 دی 1401 ساعت: 19:15

هفته دهم بارداری اگر مادران باردار در به آیینه نگاه کنند، متوجه تغییر بسیار کوچکی در ناحیه شکم می‌شوند. به طور تقریبی شکم آنان به اندازه یک توپ بیسبال بزرگ شده است. و رشد غدد شیری مانند پروژسترون مجاری شیر در سینه مادر را تحریک می‌کند. در این هفته مادر تغییرات جسمی و روانی متفاوتی را تجربه می‌کند به همین خاطر لازم است که مراقبت‌ها به درستی صورت گیرد.

جنین نیز در این هفته با سرعت بیشتری رشد کرده. و اندام‌های او شروع به شکل گیری می‌کنند. با توجه به اهمیت سه ماه اول بارداری‌و خصوصا هفته دهم، در ادامه به طور کامل درباره آن صحبت خواهیم کرد. بهره از مشاوره روانشناسی کمک می‌کند، تا مادران در طول بارداری‌نوسانات خلقی کمتری را تجربه کنند. و برای زایمانی راحت آماده باشند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دنبال کردن صفحه اینستاگرام ذهن نو کلیک کنید.

منبع: هفته دهم بارداری جنین | وضعیت جنین در هفته 10 ام بارداری

هفته دهم بارداری‎‌

در هفته دهم بارداری جنین با طول 3 سانتی متر و وزن 4 گرم به اندازه شاه توت است. در‌این هفته جنین نیمی از جسمش تشکیل شده. در هفته دهم بارداری‌چشم ها در دو طرف سر رشد کرده است، گردت در حال رشد است و زبان به زودی کامل می‌شود. و قلب جنین در هر دقیقه باید 180 بار بتپد. می‌توان گفت که در هفته دهم بارداری‌دستگاه های حیاتی جنین مانند روده، مغز، تیروئید، ریه و کبد ها در جای خود قرار دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دوران بارداری کلیک کنید.

هفته دهم بارداری و تعیین جنسیت

 

یکی از لذت بخش‌ترین دوران هفته دهم بارداری می‌باشد. چراکه والدین با اشتیاق زیاد دوست دارند بدانند نوزادشان دختر است یا پسر. تست سل فری و یا ژنتیک در این هفته به شما نشان می‌دهد که قرار است صاحب چه فرزندی شوید. در این نوع تست به منظور تشخیص جنسیت جنین، یک نمونه از خون مادر را گرفته. و ژ‌ن‌های جنین را که در آن شناور هستند مورد آزمایش قرار می‌دهند. در این هفته هنوز سونوگرافی نمی‌تواند در تعیین جنسیت جنین کمک کننده باشد. اشتیاق والدین در این هفته‌ها به اندازه‌ای است که تغییرات جسمی و روانی چندان به چشم نمی‌آید و زوجین بیشتر به دنبال مشخص شدن جنسیت فرزند خود هستند.

بیشتر بخوانید: سه ماه اول بارداری

علائم بارداری در هفته دهم

در هفته دهم بارداری علائم زیر قابل مشاهده است البته ممکن است شما به عنوان مادری که هفته دهم بارداری خود را سپری می‌کنید همه علائم زیر را نداشته باشید. و فقط بعضی از آن‌ها را تجربه نمایید.

  • نوسانات اخلاقی
  • تکرر ادرار
  • خستگی مفرط
  • افزایش وزن
  • کمتر شدن گودی کمر
  • تهوع
  • سردرد و سرگیجه
  • تحریک پذیر شدن پستان‌ها
  • یبوست
  • نفخ و گاز شکم
  • افزایش ترشح
  • ویار
  • سوزش سر دل

در برخی از خانم‌ها، هفته دهم بارداری آخرین هفته‌ای است که حالت تهوع و استفراغ صبحگاهی را تجربه می‌کنند. در حالی که برخی دیگر کماکان در هفته‌های بعد شاهد این حالت خواهند بود. برای آشنایی با علائم بارداری کلیک کنید.

تغییرات بدن خانم‌های باردار در هفته دهم

پستان‌ها یکی از مهمترین قسمت‌های بدن خانم‌های باردار هستند که در هفته دهم دچار تغییرات زیادی می‌شوند. سایز سینه‌ها بزرگتر و رگ‌های پوستی آن تیره‌تر به نظر می‌رسند. همچنین نوک سینه‌ها برجسته تر می‌گردد تا بعدا نوزاد بتواند آن را پیدا کند و در دهان گیرد. علاوه بر این رشد غدد شیری مانند پروژسترون در هفته دهم بارداری باعث تحریک مجاری شیر در سینه مادر شده. و آن‌ها گاهی شاهد ترشح شیر از پستان خود باشند.

وضعیت جنین در هفته دهم بارداری

در هفته دهم بارداری، به طور تقریبی طول بدن جنین حدود 2.5 تا 3 سانتی متر است. اگرچه حرکات او بیشتر شده. اما مادر متوجه این حرکات نمی‌شود. در هفته دهم بارداری، تارهای صوتی جنین رشد یافته. و او قادر است صداهایی از خود در آورد. البته مادر متوجه این صداها نخواهد بود. وزن جنین نیز در این هفته 4 گرم است که پس از هفته دهم با سرعت بیشتری رشد خواهد کرد.

در قسمت فوقانی بدن جنین، اعصاب نخاع شکل گرفته و توده مغز افزایش یافته است. اندام‌های دست و پا قابلیت این را پیدا می‌کنند. تا از حالت بسته بودن خارج شوند. و از آرنج فاصله بگیرند. دستگاه گوارش و کبد نیز در حال رشد و تکامل هستند. لوزالمعده، انسولین تولید می‌کند و روده در حال حاضر در شکم قرار گرفته است.

 

مراقبت‌های لازم در هفته دهم بارداری

در هفته دهم بارداری مانند سایر هفته‌ها لازم است که مراقبت‌ها به درستی صورت گیرد. مراقبت‌های لازم کمک می‌کند تا مادر و جنین بتوانند دوران بارداری خود را به سلامت سپری کنند و زایمان راحتی را تجربه نمایند. برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

مراقبت‌های پزشکی

مهم ترین مراقبت در هفته دهم بارداری، مراقبت های پزشکی است. اگر به هر دلیلی تا این زمان به منظور تشکیل پرونده سلامت و معاینه های لازم برای دوران بارداری به متخصص زنان مراجعه نکرده‌اید، اکنون وقت آن است که قرار ملاقات خود را با ماما یا متخصص زنان تنظیم نمایید و مورد معاینه قرار بگیرید. سوابق بیماری شما و همسرتان در کنار قد و وزن‌تان مورد ارزیابی و سنجش قرار می‌گیرد. و آزمایش ادرار، آزمایش خون و دیگر آزمایش‌های لازم برای سه ماهه اول بارداری تجویز می‌گردد. هدف از انجام این آزمایش‌ها، بررسی سلامت جنین و اختلالات کروموزومی است.

تغذیه مناسب

با توجه به اینکه روند روبه افزایش وزن مادر در هفته دهم سرعت بیشتری می‌گیرد. توجه به وزن و خوردن غذاهای مناسب ضرورت پیدا می‌کند. به جای خوردن غذاهای حاوی چربی و شکر که موجب افزایش بی رویه وزن مادر می‌شود، بهتر است از ویتامین‌ها و مواد معدنی تغذیه کنید.

بهتر است مواد غذایی مناسبی چون سبزیجات تازه، پروتئین، روغن نارگیل، ماهی قزل آلا و تخم مرغ در برنامه غذایی خود قرار دهید. به منظور رفع مشکل یبوست در هفته دهم بارداری، خوردن غذاهای فیبر دار توصیه می‌شود. همچنین برای رفع مشکل سر درد و سرگیجه، نوشیدن آب زیاد به جای چای راه حل بسیار مفیدی خواهد بود.

علاوه بر این به دلیل اینکه در هفته دهم بارداری، دندان جنین جوانه می‌زند، خوردن غذا‌های حاوی کلسیم اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند. نوشیدن شیر گرم جایگزین خوبی بجای سایر نوشیدنی‌ها می‌باشد. که علاوه بر افزایش کلسیم از بروز هر گونه عفونت در بدن مادر که ناشی از تغییر دمای بدن و ایجاد مشکل در رشد دندان نوزاد است جلوگیری می‌کند.

انجام تمرینات ورزشی

انجام تمرینات ورزشی سبک در هفته دهم بارداری به منظور کاهش احساس خستگی و تناسب اندام اهمیت دارد. نوع ورزش مناسب را می‌توانید از متخصص خود بپرسید تا متناسب با وضعیت شما، تمرین مناسبی را پیشنهاد دهد. به طور کلی پیاده روی و شنا از جمله ورزش‌هایی هستند که به علت بی خطر بودن به همه خانم‌های باردار توصیه می‌شود.

علائم هشدار دهنده خطر در هفته دهم بارداری

خانم‌های باردار در هفته دهم بارداری باید مراقبت‌های لازم را انجام داده. و در صورت مشاهده علائم زیر که خطر سقط جنین یا بارداری خارج از رحم را گزارش می‌دهند، سریعا به متخصص مراجعه نمایند.

  • انقباض شکم و احساس درد در این ناحیه
  • احساس درد در ناحیه لگن
  • نبض ضعیف
  • تپش قلب

نکات در هفته دهم بارداری

  • مصرف داروهای ملین و مسهل بدون تجویز پزشک باعث سقط جنین می‌شود.
  • برخی از داروهای گیاهی در هفته دهم بارداری ممنوع است. بنابراین از مصرف گیاهان دارویی خودداری کنید.
  • در طول این هفته شاید احساس خشکی چشم و پفی چشم کنید. اما نگران نباشید به دلیل افزایش خون جنین این اتفاقات طبیعی است.
  • اگر با تاری دید به طور ناگهانی مواجه شدید سریعا به پزشک مراجعه کنید.
  • علائم بارداری در هفته دهم شایع است. پس نگران نباشید و با صبر از این دوران عبور کنید.

کلام آخر

در هفته دهم بارداری بدون تجویز پزشک دارویی را مصرف نکنید. از رژیم غذایی زیر نظر پزشک استفاده کنید و به فکر آرامش روان خود باشید. آرامش در دوران بارداری باعث رشد درست و صحیح جنین می‌شود. برای آرامش در این دوران از روانشناسان و مشاوران کمک بگیرید. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هفته دهم بارداری‎‌ می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا داشتن تکرر ادرار در هفته دهم طبیعی است؟

بله. افزایش دفعات رفتن به دستشویی یکی از مسائل چالش برانگیز پیش روی خانم‌های باردار در هفته دهم است. به منظور کاهش این مشکل بهتر است مصرف مایعات را در اواخر شب کاهش دهید و هنگام که به دستشویی می‌روید، با خم شدن به سمت جلو، مثانه خود را خالی کنید.

تارهای صوتی جنین در هفته دهم بارداری در چه وضعیتی قرار دارند؟

در هفته دهم بارداری، تارهای صوتی جنین رشد یافته است و او قادر است صداهایی از خود در آورد، البته مادر متوجه این صداها نخواهد بود.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: هفته دهم بارداری جنین | وضعیت جنین در هفته 10 ام بارداری

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : هفته دهم بارداری جنین , وضعیت جنین در هفته 10 ام بارداری, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 108 تاريخ : جمعه 16 دی 1401 ساعت: 13:18

رنگ اتاق کودک نیازمند انتخاب اصولی و روانشناسی است. تعیین رنگ اتاق‌کودک فارغ از هر جنسیتی، از اهمیت زیادی برخوردار است. رنگ اتاق‌کودک باید هماهنگ با محیط، جنسیت و سن کودک باشد. انتخاب رنگ اتاق‌کودک برای برخی والدین به دلیل مشترک بودن اتاق دختر و پسر دشوار است. یا با توجه به شخصیت و روان کودکشان توانایی انتخاب درست رنگ‌اتاق او را ندارند. بنابراین با توجه به بررسی های لازم توسط روانشناس، در انتخاب رنگ‌اتاق‌کودک خود بهتر عمل کنید. برای دریافت مشاوره تلفنی کودک کلیک کنید.

منبع: رنگ اتاق کودک | روانشناسی رنگ اتاق کودک

رنگ اتاق کودک

از نظر روانشناسی، رنگ‌اتاق کودک تاثیر بسیار زیادی بر رفتار کودک می‌گذارد. رنگ ها توانایی برانگیخته کردن احساسات و کنترل رفتارهای کودک را دارند. مثلا برای اتاق‌کودک بیش فعال، پرخاشگر یا کودکانی که اختلال خواب دارند. هرگز استفاده از رنگ هایی مانند قرمز، نارنجی و … توصیه نمی‌شود. با رنگ ها بسیاری از این رفتارها را می‌توان کنترل کرد. برای این دسته از کودکان از رنگ های آرام بخش مانند سبز، سفید و … استفاده کنید. طبق بررسی های انجام شده، رنگ ها بر رشد، تفکر، ذهن و خلاقیت کودکان تاثیر گذار هستند. به دلیل تاثیر رنگ ها بر افراد، در دکوراسیون داخلی با دقت رنگ ها را انتخاب می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلالات رفتاری کودک کلیک کنید.

تاثیر رنگ اتاق بر خلق و خوی کودک

تاثیر رنگ ها بر روحیه و خلاقیت‌کودکان قابل مشاهده است. کودکان در اولین مرحله همه چیز را مانند توده های خاکستری رنگ می‌بینند و شناخت کافی به رنگ ها ندارند. اما به مرور رنگدانه های چشم فعال می‌شود و پس از مدتی تمام رنگ ها قابل تشخیص خواهند بود. به همین دلیل باید رنگ‌اتاق کودک را مناسب انتخاب کرد. زیرا سیگنال های قوی را به مغز او می‌فرستد. انتخاب رنگ‌اتاق‌کودک روی فرزند اثر بسیار خوبی دارد و‌کودکان در حال رشد نیاز دارند تا با رنگ های متفاوتی قرار بگیرند. برای درک بهتر آنها مقاله دنیای کودکان را بخوانید.

تاثیر رنگ های گرم اتاق کودک

رنگ های گرم معمولا ذهن را تحریک می‌کنند و انرژی را در بدن افزایش می‌دهند. و فضای اتاق را پر حرارت خواهند کرد. اما استفاده از رنگ گرم برای کودک فعال و پرانرژی مناسب نیست. در ادامه با ویژگی رنگ های گرم‌اتاق کودک آشنا خواهید شد.

رنگ قرمز برای اتاق کودک

قرمز اولین رنگ گرم پر طرفدار است. رنگ قرمز نماد شور، انرژی و هیجان است. استفاده از این رنگ به مقدار زیاد و به تنهایی توصیه نمی‌شود. توجه داشته باشید که برای رنگ اتاق کودک پر تحرک و پر انرژی نباید از قرمز زیاد استفاده شود. اما استفاده از قرمز با ترکیب رنگ های طوسی، سفید و رنگ های خنثی انرژی کودک را افزایش خواهد داد.

بیشتر بخوانید: بیش فعالی کودکان

رنگ نارنجی برای اتاق کودک

نارنجی یکی از رنگ های گرم، پر حرارت و انرژیک است. استفاده از این رنگ گرم برای در برخی از قسمت های اتاق جالب است. اما استفاده زیاد از آن مخصوصا نارنجی پر رنگ زیاد جالب به نظر نمی‌رسد و فضا را تحت تاثیر قرار خواهد داد. بهتر است از نارنجی برای رنگ‌اتاق کودک کمتر استفاده کنید.

رنگ‌زرد برای اتاق‌کودک

رنگ زرد بسیار انرژی بخش و خوشایند است که با شادی هم خانواده است. زرد جلوه ای زیبا و درخشان به اتاق می‌دهد. بستگی به شدت رنگ، زرد پر رنگ تمرکز کودک را افزایش می‌دهد و زرد کم رنگ باعث تحریک حافظه کودک خواهد شد. آگاه باشید که از زرد برای رنگ اتاق کودک به اندازه استفاده کنید تا موجب دل زدگی او نشود.

رنگ صورتی برای اتاق کودک

صورتی رنگ گرمی است که بیشتر به عنوان رنگ دخترانه شناخته شده است. صورتی رنگی آرام بخش و لطیف است که طیف رنگی متفاوتی دارد. صورتی‌کم رنگ، رنگی آرام بخش است. اما اگر از صورتی پر رنگ زیاد استفاده شود باعث اضطراب در کودک خواهد شد.

تاثیر رنگ های سرد اتاق کودک

رنگ سرد اثر آرام بخشی را بر ذهن و بدن افراد می‌گذارد. و معمولا باعث می‌شوند که اتاق بزرگ تر و راحت تر به نظر برسد. در استفاده از سایه های تیره و رنگ های سرد باعث غمگین شدن فضای اتاق خواهد شد. در ادامه با ویژگی رنگ های سرد اتاق کودک آشنا خواهید شد.

رنگ‌آبی برای اتاق‌کودک

آبی رنگی آرام بخش است که فشار خون را کاهش می‌دهد. آبی باعث کاهش اضطراب می‌شود و در نتیجه مکان را امن و آرام می‌کند. استفاده از رنگ طوسی در کنار رنگ آبی فضا را دوست داشتنی خواهد کرد. برای رنگ اتاق کودک آبی گزینه مناسبی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کاهش اضطراب کودکان کلیک کنید.

رنگ سبز برای اتاق‌کودک

سبز رنگی است که سلامت، طبیعت و خوشی را به همراه دارد. این رنگ اثری آرام بخش و تسکین کننده را به کودک القا خواهد کرد. رنگ سبز باعث افزایش تمرکز کودک و مناسب برای فضای امتحان، مطالعه و یادگیری است. برای افزایش یادگیری از سبز برای رنگ اتاق کودک استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افزایش تمرکز در کودکان کلیک کنید.

رنگ بنفش برای اتاق کودک

بنفش رنگی جذاب و لوکس است که مفاهیم خرد و معنویت را همراه دارد. رنگ های ملایم بنفش نیز مانند رنگ آبی موجب افزایش آرامش کودک خواهد شد. از بنفش برای رنگ اتاق کودک استفاده کنید.

رنگ سفید برای اتاق کودک

رنگ سفید پر طرفدارترین رنگ در طراحی دکوراسیون است. و باعث آرامش و سادگی به محیط می‌شود. استفاده از سفید در رنگ اتاق‌کودک هم فضا را دلبازتر می‌کند و هم موجب آرامش او خواهد شد.

بهترین رنگ برای اتاق کودک دختر

برخی رنگ ها مانند صورتی در بین دختران از محبوبیت زیادی برخوردار است. رنگ های مورد علاقه برای رنگ اتاق کودک دختر که باعث آرامش، کاهش اضطراب و افزایش یادگیری می‌شود. به شرح زیر است.

  • ترکیب رنگ صورتی، آبی و سفید
  • ترکیب رنگ سفید، بنفش و صورتی
  • ترکیب رنگ سفید، زرد، قرمز و نارنجی
  • ترکیب‌رنگ طوسی، آبی و بنفش
  • ترکیب رنگ کرم، آبی و سفید

بهترین رنگ برای اتاق کودک پسر

از آنجایی که پسرها روحیه ای شیطون و پر هیجان دارند، بهتر است از رنگ های آرام بخش استفاده کنید. استفاده از تنها یک رنگ گرم مانند قرمز برای پسرهای هیجانی اشتباه است. اگر کودکتان علاقه به رنگ های گرم دارد، رنگ گرم را با رنگ خنثی یا سرد ترکیب کنید. رنگ های خنثی و آرام بخش مانند ترکیب رنگ زیر برای پسرها مناسب است.

  • ترکیب رنگ سفید، طوسی و آبی
  • ترکیب رنگ سفید، نارنجی و زرد
  • ترکیب رنگ آبی و طوسی
  • ترکیب رنگ قرمز و طوسی

حتما مقاله روانشناسی کودک را بخوانید.

کلام آخر

انتخاب اصولی برای رنگ اتاق کودک به رفتار و یادگیری کودکان کمک خواهد کرد. همانطور که استفاده تنها از رنگ های گرم و سرد بر رفتار کودک اثر گذار است. استفاده بیش از 3 الی 4 رنگ نیز کودک را سردرگم خواهد کرد. برای انتخاب اصولی و روانشناسانه رنگ اتاق‌کودک، بهتر است تا با مشاوران و روانشناسان کودک در ارتباط باشید. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‌دهد. برای‌ کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رنگ‌اتاق کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: رنگ اتاق کودک | روانشناسی رنگ اتاق کودک

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : رنگ اتاق کودک , روانشناسی رنگ اتاق کودک, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 105 تاريخ : چهارشنبه 14 دی 1401 ساعت: 12:41

دعوا در بارداری ممکنه برای هر زوجی پیش بیاید. بارداری یکی از اتفاقات هیجان‌انگیز و حساس برای زوجین محسوب می‌شود. با این حال برخی از زوجین به دلیل بارداری ناخواسته، عوامل و مسائل خانوادگی و… دچار مشکلاتی می‌شوند که این تجربه را برای آن‌ها دشوار می‌کند.

از جمله این مشکلات پیش آمده می‌توان به دعوا و خشونت در دوران بارداری اشاره کرد. دعوا و خشونت در بارداری رفتاری است که می‌تواند به طور مستقیم و غیرمستقیم سلامت مادر و فرزند را تحت تاثیر قرار دهد و بارداری که یک اتفاق خوشایند در طول زندگی است را به یکی از بدترین دوره‌ها تبدیل کند. از آنجایی که دعوا و خشونت در دوران بارداری می‌تواند یک تهدید جدی برای سلامت روان و جسم مادر و کودک محسوب شود آشنایی با عوامل و و راهکارهای مدیریت آن می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد. برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

منبع: دعوا در بارداری

دعوا در بارداری

بارداری‌تان هرگز دلیلی بر تغییر رفتار و اتمام دعواهای شما و همسرتان نیست. اگر رابطه‌تان دچار گره‌ها و مشکلاتی است، حتما باید به دنبال راهکاری اساسی برای حل آن باشید. پس هرگز از بچه‌دار شدن برای حل مشکلات‌تان استفاده نکنید. چه بسا احتمال آسیب به جنین و خود شما در بارداری نیز بیشتر می‌شود.

دعوا در بارداری چه لفظی و چه فیزیکی بر روی جنین تاثیر منفی می‌گذارد. پس اگر هنوز این مساله در خانه‌تان وجود دارد، هر چه سریع تر از خدمات مشاوره روانشناسی استفاده نمایید. اگر در اثر دعوا احساس می‌کنید آسیبی به جنین رسیده، حتما درباره علائم سقط جنین بخوانید.

علل دعوا در بارداری

بارداری یکی از رویدادهای لذت بخش در زندگی است، اما برخی از زوجین به هر دلیلی دچار خشونت خانگی و دعوا در این دوران می‌شوند. در ادامه برخی از دلایل دعوا در بارداری توضیح داده می‌شود.

تغییر شرایط

یکی از عوامل دعوا در بارداری، تغییر شرایط است. بارداری علاوه بر اینکه یکی از دوران‌های شیرین زندگی است می‌تواند با اضطراب و تنش زیادی به همراه باشد. تولد فرزند به خودی خود باعث ایجاد تغییراتی در زندگی زوجین می‌شود که بر عملکردهای مختلف آنان تاثیر می‌گذارد.

نگرانی از وجود بیماری‌های ژنتیکی، انجام آزمایش‌های غربالگری، باردارهای ناخواسته و… از جمله عواملی هستند که نیاز به همراهی و حمایت زوجین از یکدگیر دارد. اگر هر یک از زوجین نتوانند با شرایط جدید کنار بیایند طبیعتاً دچار دعوا و مشکلاتی می‌شوند که بر جنبه‌های مختلف زندگی آن‌ها تاثیر منفی می‌گذارد.

دعوا در بارداری به دلیل مشکلات ارتباطی بین زوجین

معمولاً زوجینی که مهارت‌های لازم برای مدیریت کردن رابطه را در دوران بارداری نمی‌دانند دچار مشکلات ارتباطی می‌شوند و دعوا و مشاجره‌ها را افزایش می‌دهند. عمدتاً این مسئله به دلیل مشکل در روابط جنسی پیش می‌آید. ممکن است برخی از زوجین شیوه صحیح برقراری رابطه جنسی را در این دوران ندانند و به همین دلیل دچار دعوا در بارداری شوند. در برخی موارد تغییرات ظاهری خانم‌ها می‌تواند برای همسرشان رضایت بخش و جذاب نباشد و در نتیجه رابطه بین زوجین با مشکلاتی همراه شود.

برای آشنایی با علل و درمان تنفر از همسر در بارداری کلیک کنید.

تغییرات هورمونی

مهم ترین علل دعوا در بارداری تغییرات هورمونی است. در این دوران معمولاً خانم‌ها به دلیل تغییرات هورمونی و مسائل مرتبط با بارداری بیشتر تحریک پذیر و حساس می‌شوند و به طور هیجانی واکنش نشان می‌دهند. در این بین اگر مرد با شیوه ارتباط صحیح با همسر باردارش را بلد نباشد می‌تواند بر این مشکلات دامن زند و باعث تشدید دعواها و مشاجرات شود. برای آشنایی بیشتر با دوران بارداری کلیک کنید.

پریشانی‌های روانشناختی

به دنبال تغییراتی که در دوره بارداری به دلیل مسائل اجتماعی، اقتصادی، زیستی و… برای زوجین رخ می‌دهد، معمولاً پریشانی‌های روانشناختی بروز پیدا می‌کنند. پریشانی‌های روانشناختی نظیر افسردگی و اضطراب و… از جمله مسائلی هستند که بر وضعیت ارتباطی زوجین تاثیر منفی می‌گذارند و می‌توانند خشونت و دعوا در بارداری را افزایش دهند.

مسائل اقتصادی

یکی از عوامل رایج خشونت و دعوا در بارداری به دلیل مسائل اقتصادی رخ می‌دهد. مسائل اقتصادی می‌تواند به دلیل مشکل در تأمین هزینه‌ها توسط مرد رخ دهد و یا همچنین به دلیل خانه نشین شدن زن شاغل به دلیل بارداری رخ دهد. برخی از خانم‌هایی که به شغل‌های آزاد مشغول هستند ممکن است به دلیل بارداری نتوانند در دوره‌ای کار کنند و در تامین هزینه‌ها به همسرشان کمک کنند. همین مسئله می‌تواند باعث بروز مشکلات و دعواهایی بین زوجین شود.

نام فرزند

یکی از عوامل دعوا در بارداری، انتخاب نام فرزند است. تفاوت نظر در انتخاب نام نوزاد و به تفاهم رسیدن و اتفاق نظر در یک اسم برای برخی از زوجین دشوار است. با مشورت و به نتیجه رسیدن برای نام فرزند، از شدت دعوا ها کاسته و آرامش روان خود را الویت قرار دهید.

عوارض دعوا و خشونت خانگی در دوران بارداری

خشونت و دعوا در بارداری می‌تواند تاثیرات کوتاه مدت و بلند مدتی بر وضعیت مادر و فرزند به همراه داشته باشد. جدی‌ترین مسئله‌ای که می‌تواند رخ دهد مرگ و سقط جنین به دلیل وارد شدن ضربه به شکم مادر است. وارد شدن ضربه‌ و یا استرس‌های بیش از اندازه شدید می‌تواند منجر به سقط جنین یا زایمان زودرس شود. هرچقدر که بارداری در ماه‌های اولیه باشد احتمال سقط جنین بیشتر می‌شود.

علاوه بر این بروز خشونت و دعوا در بارداری می‌تواند بر وضعیت سلامت روان مادر و فرزند تاثیر منفی بگذارد، به طوریکه با افزایش مشاجره‌ و دعواها هورمون کورتیزول در بدن مادر به مقدار بیشتری تولید می‌شود. هورمون کورتیزول همان عاملی است که می‌تواند باعث ایجاد پریشانی‌های روانشناختی زیادی مانند اضطراب و استرس و.. شود. هورمون کورتیزول توانایی رد شدن از جفت را دارد و می‌تواند بر وضعیت جنین تاثیر منفی بگذارد. در نتیجه نوزاد متولد شده در سال‌های بعد به احتمال بیشتری مستعد ابتلا به اختلالات هیجانی و رفتاری مختلف می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با راه های درمان انواع مشکلات در بارداری کلیک کنید.

راهکارهای بهبود روابط و مدیریت دعوا در بارداری

بهبود روابط عاطفی

برخی از زوجین به دلیل قطع روابط‌جنسی در دوران بارداری دچار کاهش صمیمت می‌شوند. این مسئله بر جنبه‌های دیگر روان و جسم آن‌ها تاثیر منفی می‌گذارد. زوجین باید بدانند که انجام رابطه‌جنسی در دوران بارداری مانعی ندارد (فقط در موارد خاص پزشک رابطه را ممنوع می‌کند) و می‌توانند با رعایت نکات ساده این کار را به طور صحیح انجام دهند. اینگونه ارتباط صمیمی بین خودشان را حفظ کرده و از بروز دعوا در بارداری جلوگیری می‌کنند. برای آشنایی با شیوه‌های صحیح رابطه جنسی در دوران بارداری می‌توانید از یک روانشناس و یا مشاور امور جنسی کمک بگیرید.

آشنایی با مهارت‌های زندگی

آشنایی با مهارت‌های زندگی یکی از عوامل پیشگیری کننده دعوا در بارداری و محافظ برای قبل، حین و بعد از بارداری است. زوجین قبل از تصمیم به ازدواج و یا بچه دار شدن باید با مهارت‌های اساسی مدیریت زندگی و آموزش‌های اساسی در ارتباط با شیوه صحیح رفتار در بارداری آشنا شوند. بهتر است زوجین قبل از تصمیم‌گیری برای باردار شدن برای دریافت این آموزش‌ها از یک روانشناس کمک بگیرند. علاوه بر این اگر در حین بارداری دچار چنین مشکلاتی شده‌اید، بهتراست در اولین گام از یک متخصص کمک بگیرید و اجازه ندهید که مشکل‌تان گسترش پیدا کند و بر سایر جنبه‌های زندگی‌تان تاثیر منفی بگذارد.

روش‌های مدیریت استرس

روش‌های مدیریت استرس و تکنیک‌های آرام سازی می‌تواند برای کوتاه مدت و بلند مدت موثر واقع شود و از بروز تحریک پذیری، پرخاشگری، مشاجره ودعوا در بارداری پیشگیری کند. عمدتا زوجین در دوران بارداری با مشکلاتی مواجه می‌شوند که آرامش آن‌ها را بهم می‌زند و بر تنش آن‌ها می‌افزاید، در چنین مواقعی مراجعه به روانشناس و آشنایی با روش‌های مدیریت استرس می‌تواند یک اقدام موثر باشد.

بیشتر بخوانید: ضربه به شکم در بارداری

برای یکدیگر وقت بگذارید

یکی از راهکارهای بهبود دعوا در بارداری، وقت کافی گذاشتن برای یکدیگر است. بسیاری از آقایان برای مقدمات به دنیا آمدن فرزند و کیفیت زندگی به شدت مشغول کار و پس انداز هستند. و برای خانم های خود وقت نمی‌گذارند، بدترین رفتار با خانم باردار، بی توجهی به او است. برای پیشگیری از این عوامل برای همسر خود وقت بگذارید.

کلام آخر

دعوا در بارداری شرایط مادر و فرزند را به خطر می‌اندازد و سبب بروز عوامل مختلفی مانند اضطراب، استرس و مشکلات جسمی و … می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاقات ناخوشایند با روانشناسان در ارتباط باشید. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دعوا در بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا رابطه‌جنسی می‌تواند باعث کاهش دعوا در دوران بارداری شود؟

یکی از عوامل بدرفتاری و پریشانی‌های روانی در دوران‌بارداری می‌تواند به علت عدم برقراری رابطه جنسی رخ دهد. زوجین باید بدانند که برقراری رابطه جنسی مگر به دلیل مشکل پزشکی مانعی ندارد و زوجین با رعایت نکات ساده و انتخاب پوزیشن‌های مناسب دوران بارداری می‌توانند به راحتی رابطه جنسی داشته باشند.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: دعوا در بارداری

نینی مایند...
ما را در سایت نینی مایند دنبال می کنید

برچسب : دعوا در بارداری, نویسنده : نینی مایند ninimind بازدید : 91 تاريخ : چهارشنبه 14 دی 1401 ساعت: 12:35